***UWAGA: Niniejsza procedura została zmodyfikowana w celu uwzględnienia poprawek/sugestii z poniższego wątku***
Witajcie -
Miałem problem ze znalezieniem posta z „najlepszymi praktykami” dotyczącymi rutynowej konserwacji głowicy w jednym miejscu, więc spróbowałem stworzyć jeden poniżej. Komentarze i poprawki mile widziane.
Jak ponownie dokręcić głowicę w ramach rutynowej konserwacji
0. → Upewnij się, że masz dokładny klucz dynamometryczny. ←
1. W przypadku konserwacji należy wykonać „ponowne dokręcanie na zimno”, co oznacza, że silnik jest całkowicie zimny. Chociaż nazywa się to „ponownym dokręcaniem na zimno”, w rzeczywistości obejmuje ono ponowne dokręcanie na ciepło jako ostatni krok.
2. Zdejmij korek chłodnicy, a następnie ściśnij górny wąż chłodnicy ręką, a następnie załóż ponownie korek chłodnicy, nadal ściskając wąż. Zapewni to pewną próżnię, która może pomóc w zapobieganiu wydostawaniu się wody z przejścia szpilki podczas luzowania nakrętek głowicy.
3. Poluzuj każdą nakrętkę głowicy, po jednej na raz, w kolejności zgodnie z jednym z poniższych wzorów momentu obrotowego. Wydaje się, że konsensus jest taki, że każdy z tych wzorów jest w porządku, chociaż wielu woli wzór spiralny lub „papajam”. Zdejmij każdą nakrętkę i podkładkę. Każda nakrętka zostanie zarówno zdjęta, jak i ponownie zamontowana przed przejściem do następnej nakrętki w kolejności. Jeśli usuniesz więcej niż jedną nakrętkę na raz, będziesz miał dużo wycieku płynu chłodzącego.
4. Sprawdź, gdzie głowica styka się z podkładką i upewnij się, że jest gładka i czysta. Jeśli nie, wyczyść ją mosiężną/miedzianą szczotką.
5. Upewnij się, że podkładka jest czysta i gładka po obu stronach. Jeśli nie, wyczyść ją mosiężną/miedzianą szczotką.
6. Jeśli nakrętki nie dają się łatwo usunąć, wyczyść gwinty szpilki i nakrętki.
7. Nasmaruj (olejem silnikowym) obie strony każdej podkładki przed ponownym zamontowaniem jej na głowicy. UWAGA: Płaska strona 8 grubych podkładek musi być skierowana w dół w kierunku głowicy. Zaokrąglona strona skierowana do góry. W przypadku 2 cienkich podkładek na środkowym pasku podnoszącym kierunek podkładek nie ma znaczenia.
8. Nasmaruj gwinty każdej szpilki (nie wewnątrz nakrętki, ale szpilki) przed ponownym zamontowaniem nakrętki na głowicy.
9. Wkręć nakrętkę ręcznie, aż dotrze do podkładki. Jeśli nakrętka nie pasuje gładko po ręcznym dokręceniu, wyjmij ją ponownie i ponownie wyczyść gwinty szpilki i nakrętki. Jeśli to nie zadziała, przejdź nakrętki gwintownikiem, aby wyczyścić gwinty.
10. W przypadku ponownego dokręcania w ramach konserwacji możesz dokręcić do 100% w jednym pociągnięciu. Ale jeśli zdecydujesz, że wolisz to robić w krokach i chcesz być bardzo dokładny, dokręcasz każdą nakrętkę w 4 etapach, wykonując każde ustawienie momentu obrotowego dwukrotnie:
a. ~30% specyfikacji momentu obrotowego przy pierwszym przejściu
b. ~60% przy drugim przejściu
c. ~80% przy trzecim przejściu
d. 100% przy czwartym przejściu
11. Powtórz powyższy proces dla każdej nakrętki zgodnie ze schematem sekwencji wzoru powyżej. Pamiętaj – jedna nakrętka na raz!
12. Po ponownym dokręceniu wszystkich nakrętek na zimno, uruchom samochód, aż osiągnie pełną temperaturę roboczą, aby „ponownie dokręcić na ciepło” i zakończyć pracę. Dokręć każdą nakrętkę w jednym ze wzorów wskazanych w kroku 3. Niektóre osoby lubią zmieniać typ wzoru momentu obrotowego dla zimnej części i inny wzór dla ciepłej części ponownego dokręcania. Np. zrób spiralę dla zimnej części ponownego dokręcania, a następnie wzór papajam dla ciepłej części ponownego dokręcania.
13. OPCJONALNIE: Jeśli w głowicy występuje wyciek płynu chłodzącego lub oleju, który próbujesz naprawić poprzez ponowne dokręcenie, zaleca się wykonanie kolejnej sekwencji ponownego dokręcania na zimno/ciepło, jak powyżej (tj. jedna nakrętka na raz we wzorze spiralnym), ale zamiast wyjmowania nakrętek, po prostu poluzuj je o ¼ obrotu, a następnie dokręć do 2 ft/lb powyżej końcowych specyfikacji momentu obrotowego wymienionych poniżej (np. jeśli normalna specyfikacja to 58, a następnie dokręć do 60.)
Specyfikacje momentu obrotowego – ostateczne ciśnienie momentu obrotowego według pojemności silnika. Dotyczy to silników „ulicznych” serii 105/115/116, a nie silników przygotowanych do wyścigów. Ludzie lubią dyskutować o tym, „jaki jest właściwy nacisk momentu obrotowego”, ale poniżej znajduje się to, czego wymaga specyfikacja Alfa.
• 1300, 1600: 52 ft/lb
• 1750: 58 ft/lb
• 2000: 65 ft/lb
Witajcie -
Miałem problem ze znalezieniem posta z „najlepszymi praktykami” dotyczącymi rutynowej konserwacji głowicy w jednym miejscu, więc spróbowałem stworzyć jeden poniżej. Komentarze i poprawki mile widziane.
Jak ponownie dokręcić głowicę w ramach rutynowej konserwacji
0. → Upewnij się, że masz dokładny klucz dynamometryczny. ←
1. W przypadku konserwacji należy wykonać „ponowne dokręcanie na zimno”, co oznacza, że silnik jest całkowicie zimny. Chociaż nazywa się to „ponownym dokręcaniem na zimno”, w rzeczywistości obejmuje ono ponowne dokręcanie na ciepło jako ostatni krok.
2. Zdejmij korek chłodnicy, a następnie ściśnij górny wąż chłodnicy ręką, a następnie załóż ponownie korek chłodnicy, nadal ściskając wąż. Zapewni to pewną próżnię, która może pomóc w zapobieganiu wydostawaniu się wody z przejścia szpilki podczas luzowania nakrętek głowicy.
3. Poluzuj każdą nakrętkę głowicy, po jednej na raz, w kolejności zgodnie z jednym z poniższych wzorów momentu obrotowego. Wydaje się, że konsensus jest taki, że każdy z tych wzorów jest w porządku, chociaż wielu woli wzór spiralny lub „papajam”. Zdejmij każdą nakrętkę i podkładkę. Każda nakrętka zostanie zarówno zdjęta, jak i ponownie zamontowana przed przejściem do następnej nakrętki w kolejności. Jeśli usuniesz więcej niż jedną nakrętkę na raz, będziesz miał dużo wycieku płynu chłodzącego.
4. Sprawdź, gdzie głowica styka się z podkładką i upewnij się, że jest gładka i czysta. Jeśli nie, wyczyść ją mosiężną/miedzianą szczotką.
5. Upewnij się, że podkładka jest czysta i gładka po obu stronach. Jeśli nie, wyczyść ją mosiężną/miedzianą szczotką.
6. Jeśli nakrętki nie dają się łatwo usunąć, wyczyść gwinty szpilki i nakrętki.
7. Nasmaruj (olejem silnikowym) obie strony każdej podkładki przed ponownym zamontowaniem jej na głowicy. UWAGA: Płaska strona 8 grubych podkładek musi być skierowana w dół w kierunku głowicy. Zaokrąglona strona skierowana do góry. W przypadku 2 cienkich podkładek na środkowym pasku podnoszącym kierunek podkładek nie ma znaczenia.
8. Nasmaruj gwinty każdej szpilki (nie wewnątrz nakrętki, ale szpilki) przed ponownym zamontowaniem nakrętki na głowicy.
9. Wkręć nakrętkę ręcznie, aż dotrze do podkładki. Jeśli nakrętka nie pasuje gładko po ręcznym dokręceniu, wyjmij ją ponownie i ponownie wyczyść gwinty szpilki i nakrętki. Jeśli to nie zadziała, przejdź nakrętki gwintownikiem, aby wyczyścić gwinty.
10. W przypadku ponownego dokręcania w ramach konserwacji możesz dokręcić do 100% w jednym pociągnięciu. Ale jeśli zdecydujesz, że wolisz to robić w krokach i chcesz być bardzo dokładny, dokręcasz każdą nakrętkę w 4 etapach, wykonując każde ustawienie momentu obrotowego dwukrotnie:
a. ~30% specyfikacji momentu obrotowego przy pierwszym przejściu
b. ~60% przy drugim przejściu
c. ~80% przy trzecim przejściu
d. 100% przy czwartym przejściu
11. Powtórz powyższy proces dla każdej nakrętki zgodnie ze schematem sekwencji wzoru powyżej. Pamiętaj – jedna nakrętka na raz!
12. Po ponownym dokręceniu wszystkich nakrętek na zimno, uruchom samochód, aż osiągnie pełną temperaturę roboczą, aby „ponownie dokręcić na ciepło” i zakończyć pracę. Dokręć każdą nakrętkę w jednym ze wzorów wskazanych w kroku 3. Niektóre osoby lubią zmieniać typ wzoru momentu obrotowego dla zimnej części i inny wzór dla ciepłej części ponownego dokręcania. Np. zrób spiralę dla zimnej części ponownego dokręcania, a następnie wzór papajam dla ciepłej części ponownego dokręcania.
13. OPCJONALNIE: Jeśli w głowicy występuje wyciek płynu chłodzącego lub oleju, który próbujesz naprawić poprzez ponowne dokręcenie, zaleca się wykonanie kolejnej sekwencji ponownego dokręcania na zimno/ciepło, jak powyżej (tj. jedna nakrętka na raz we wzorze spiralnym), ale zamiast wyjmowania nakrętek, po prostu poluzuj je o ¼ obrotu, a następnie dokręć do 2 ft/lb powyżej końcowych specyfikacji momentu obrotowego wymienionych poniżej (np. jeśli normalna specyfikacja to 58, a następnie dokręć do 60.)
Specyfikacje momentu obrotowego – ostateczne ciśnienie momentu obrotowego według pojemności silnika. Dotyczy to silników „ulicznych” serii 105/115/116, a nie silników przygotowanych do wyścigów. Ludzie lubią dyskutować o tym, „jaki jest właściwy nacisk momentu obrotowego”, ale poniżej znajduje się to, czego wymaga specyfikacja Alfa.
• 1300, 1600: 52 ft/lb
• 1750: 58 ft/lb
• 2000: 65 ft/lb