Alfa Romeo Forums banner

Scans van Fusi's productienummers (uit "Tutte le Vetture dal 1910")

210K views 91 replies 42 participants last post by  alfa_asthetic  
#1 · (Edited by Moderator)
Hierbij vindt u een uittreksel uit Fusi's boek "Tutte le Vetture dal 1910" (Alle auto's uit 1910) betreffende de productieaantallen.

Let op: Fusi's boek lijkt een aantal fouten te bevatten. Een betere manier om meer over uw auto te weten te komen, is contact opnemen met het Alfa Romeo Historical Archive, zoals hier beschreven.

Attachments

• Like
Reactions: shakingthrough
#2 ·
Volgende batch...

Attachments

#3 ·
Derde (en laatste) batch...

Attachments

• Like
Reactions: shakingthrough
#5 ·
Farace said:
Ik denk het wel. Mijn auto is 105.62.1486197, en dat is volgens Fusi niet eens een mogelijkheid. Zijn lijst heeft mijn model dat eindigt op 1484042!
Dit is een goed voorbeeld van een van de vele mysteries van gepubliceerde Alfa-records (en mogelijk de beperkingen van Fusi's record keeping).

Hoewel uw auto niet in Fusi voorkomt, vermelden D'Amico & Tabucchi het als een 1750 Spider Veloce iniezione America gebouwd in 1971.

Hun chassisnummerbereiken zijn als volgt voor de 105.62 auto's:

1968: 1480001 - 1480216
1969: 1480217 - 1481372
1970: 1481373 - 1482220 en 1485001 - 1485702
1971: 1485703 - 1486880 (chassis 1486654 - 1486660, 1486665, 1486666, 1486791, 1486802 - 1486820, 1486823 - 1486832, 1486852, 1486863 - 1486872 voorzien van 2000 motor).

• Like
Reactions: CountryAlfa
#7 ·
johnnym said:
Het is een 2L blok, en ik neem aan dat de 00526 betekent dat het uit een super kwam,...
Ja, het type 00526 motor werd inderdaad gemonteerd in de Giulia Supers maar in 1600cc vorm, niet 2L. De letter 'S' in het motornummer duidt op een 'EmCon' motor (emissie controle) die, voor zover ik kan vaststellen, eind '72/begin '73 begon te verschijnen. Er zou ook de letter 'A' ergens aan de voorkant van de kop moeten staan.

#8 · (Edited)
Och jee-

Dit betekent dat ik een 2L-kop op een 1600-blok heb. Ik heb het dubbel gecontroleerd en de kop heeft "2.0" erop gestempeld. Het lijkt OK te werken - afgezien van een recent oververhittingsprobleem, heb ik er ongeveer 3.500 mijl mee gereden sinds ik het kocht, zonder problemen.

Is er een kans dat ze 0526-motoren in 2L hebben gemaakt?

John

Attachments

#9 ·
johnnym said:
Is er een kans dat ze 0526-motoren in 2L hebben gemaakt?
Welnu, we hebben het hier over Alfa. :rolleyes: Maar ik denk het niet. De documenten die ik heb, laten zien dat het type 526-motor een 1600 tot 1976 is. En Alfa hield de cilinderinhoud meestal hetzelfde voor een bepaald motortype. De '20' op de kop verwijst, denk ik, niet naar een 2.0l, maar is eerder een gietnummer of iets dergelijks. De 2.0-gietvorm op 2l-koppen die ik heb gezien, is ook veel groter dan wat er op uw kop staat. Een andere aanwijzing is het vierkant op de kop. Dit is Alfa's symbool voor een 1600. (zie deze post) Een andere manier om de motorinhoud te bepalen, is de afstand van de bovenkant van de waterpomp tot de bovenkant van het blok (het dek). Op een 1300 is de pomp ongeveer gelijk met het dek, 1600's hebben het dek ongeveer 25 mm boven de pomp en op een 1750/2000-motor is de afstand ongeveer 40 mm.

#12 ·
V6 GTJ said:
Hallo mensen, Ik heb dit draadje net gelezen... Ref Fusi.. Vertelt me, mijn 1750GTV Mk1 1968., Is G.d. CKD Weet iemand waar deze letters voor staan? Bedankt Ken.
G.d.= Guida destra= rechtsgestuurd
CKD= Car knocked down= geassembleerd in een buitenlandse fabriek (zoals Zuid-Afrika of Maleisië waarschijnlijk) uit een kit.

#14 ·
Welnu, als het uw bedoeling is om op te merken dat er fouten in Fusi kunnen zitten, dan heeft u natuurlijk gelijk. Als u daarmee zijn werk wilt bagatelliseren, heb ik twee opmerkingen:

1) Fusi heeft uitzonderlijk werk verricht door gegevens te verzamelen en te sorteren, alles samen te voegen, zich oude afleveringen te herinneren en/of deskundige getuigen te ondervragen, enzovoort. Over de enorme hoeveelheid gegevens, berekend zonder technische hulp (geen excel, geen computers) door een toen al gepensioneerde, is het aantal fouten opmerkelijk laag in vergelijking met de hoeveelheid werk die is verzet.

2) De GTA is een speciaal geval. De eerste editie van Fusi dateert uit 1965. Alfa heeft gefraudeerd met de productienummers (1000 waren vereist voor homologatie), dus moesten ze discrepanties in de chassisnummers creëren. Denk eraan dat Fiat de afgelopen jaren besloten heeft dat de GTA-bestanden geheim zouden worden gehouden... Aangezien Fusi in de gevoelige periode voor die kwestie schreef, is het geen wonder dat zijn gegevens slechts een extra laag van fouten toevoegen...

#15 ·
Het boek van D'Amico & Tabucchi (de originele 2 delen in een cassetteversie) wordt opnieuw uitgegeven, maar zal duur zijn. Het origineel is moeilijk te vinden voor minder dan $500; zelfs meer dan een exemplaar van Fusi. Ik denk dat het iets nauwkeuriger is dan Fusi, maar het bevat nog steeds een aantal fouten. Hetzelfde probleem met onjuiste of onvolledige administratie bestaat bij veel Italiaanse autofabrikanten, waaronder Ferrari!

Trouwens, er zijn exemplaren van Fusi beschikbaar op cd-rom...

#23 ·
Vreemd motornummer op mijn 1300 JZ

Het boek van D'Amico & Tabucchi (de originele 2 delen in een cassetteversie) wordt opnieuw uitgegeven, maar zal duur zijn. Het origineel is zeer moeilijk te vinden voor minder dan $500; zelfs meer dan een exemplaar van Fusi. Ik geloof dat het iets nauwkeuriger is dan Fusi, maar het heeft nog steeds een aantal fouten. Hetzelfde probleem met onjuiste of onvolledige administratie bestaat bij veel Italiaanse autofabrikanten, waaronder Ferrari!

Trouwens, er zijn exemplaren van Fusi beschikbaar op cd-rom...
Hallo dretceterini,

Daar ben ik het mee eens. Ik gebruik de Fusi-bijbel als de belangrijkste bron van referentie wanneer er een vraag is van mijn mede-Alfaholics in Holland. Ik controleer dan de gegevens in Maurizio Tabucchi's 'Guida all'identificazione Alfa Romeo' en in het boek van D'Amico & Tabucchi.

Maar ik kan nog steeds niet achterhalen wat er aan de hand is met het motornummer in mijn GT1300 Junior Zagato. Mijn vraag staat vermeld als een thread in de sectie Limited production 1960 - 1977. Heeft u suggesties?

Bedankt! Ciao, Olaf

#17 · (Edited)
gtv2000 said:
Welnu, als het uw bedoeling is om op te merken dat er fouten in Fusi kunnen zitten, dan heeft u natuurlijk gelijk. Als u daarmee zijn werk wilt bagatelliseren, heb ik twee opmerkingen: [snip]
Ik had niet de intentie om zijn werk te bagatelliseren. Sterker nog, ik ben dankbaar dat het boek bestaat. Ik heb echter wel een probleem met het werk van de redacteuren: slecht proeflezen. Er zitten zoveel fouten in de productienummers die ik zie als gevolg van transcriptiefouten en typefouten, dat ze eruit hadden kunnen (en moeten) worden gehaald toen de 3e editie verscheen.

Met betrekking tot de volledigheid heb ik er geen problemen mee om te accepteren dat het alleen informatie weergeeft die op dat moment beschikbaar was en geen informatie kan bevatten die later is ontdekt. Dit is de belangrijkste reden waarom ik heb voorgesteld om de informatie met een korreltje zout te nemen en contact op te nemen met het historische archief voor de meest recente (en beste) informatie over een specifieke auto of model.

Ik hoorde over het boek van d'Amico & Tabucchi dat er een 3e deel met correcties is/was. Ik heb het echter nooit gezien en weet daarom niet of die informatie correct is. De nieuwe en herziene editie staat momenteel gepland voor publicatie in 2007, zie hier.

#18 · (Edited)
tubut said:
Ik had niet de intentie om zijn werk te bagatelliseren. Sterker nog, ik ben dankbaar dat het boek bestaat. Ik heb echter wel een probleem met het werk van de redacteuren: slecht proeflezen. Er zitten zoveel fouten in de productienummers die ik zie als gevolg van transcriptiefouten en typefouten, dat ze tegen de tijd dat de 3e editie verscheen, eruit hadden kunnen (en moeten) worden gehaald.

Met betrekking tot de volledigheid heb ik er geen probleem mee om te accepteren dat het alleen informatie weergeeft die op dat moment beschikbaar was en geen informatie kan bevatten die later is ontdekt. Dit is de belangrijkste reden waarom ik voorstelde om de informatie met een korreltje zout te nemen en contact op te nemen met het historische archief voor de laatste (en beste) informatie over een specifieke auto of model.

Ik hoorde over het boek van d'Amico & Tabucchi dat er een 3e deel met correcties is/was. Ik heb het echter nooit gezien en weet daarom niet of die informatie correct is. De nieuwe en herziene editie staat momenteel gepland voor publicatie in 2007, zie hier.
Voor zover ik weet, zijn de correcties alleen gedaan als een kleine brochure, en was alleen verkrijgbaar via een direct verzoek van de uitgever. Het boek werd voor het eerst gepubliceerd in 1996, en het "adendum" rond 1998.

Het is echter mogelijk dat sommige van de laatste boeken uit die productie de brochures al bevatten, aangezien de eerste editie tot 2001 verkrijgbaar was vanwege de hoge prijs!!

Ik denk niet dat er ooit een tweede editie is geweest van het tweedelige boek.

Later (circa 2003) is er een vrij dunne, enkele boek, onvolledige versie gemaakt voor ongeveer $25-$30, en deze zijn meestal nog steeds te vinden op e-bay. Naar mijn mening heeft deze versie niet veel waarde...

#19 ·
dretceterini said:
Voor zover ik weet, werden de correcties alleen gedaan als een kleine brochure, en waren alleen verkrijgbaar via een direct verzoek van de uitgever. Het boek werd voor het eerst gepubliceerd in 1996, en het "adendum" rond 1998.
Ruedi en Stu: dit klopt: ik kreeg mijn versie met een errata van 16 pagina's erin, maar ik herinner me dat het eerder was dan 1998. Toch was de enorme errata verre van alle vele, vele fouten te verhelpen. Er ontstond ook polemiek over de 16 pk "Fiacre" type Darracq die de auteurs als Alfa opnamen, terwijl deze waarschijnlijk nooit als zodanig is geproduceerd, zoal ĂĽberhaupt.Al met al is Tabucchi's boek verreweg minder betrouwbaar dan Fusi. Toch voegt het behoorlijk wat documentatie en materiaal toe, maar het behoort tot de gemiste kansen. Ik heb over de herziene editie gehoord, maar ik zal zorgvuldig beoordelen hoeveel er nieuw is: al in de versie van 1996 besloegen honderden pagina's de auto's die toen in de showroom naast de deur stonden...En inderdaad, Fusi's typefouten en fouten zijn hoogstwaarschijnlijk publicatiefouten: nogmaals, er bestond toen geen computer, bedenk je eens het werk van het handmatig typen of opschrijven met een pen van al die cijfers... Fouten waren onvermijdelijk, en ja, ze hadden gecorrigeerd moeten worden voor de editie van 1978, als er maar iemand competent genoeg was geweest om de taak te verrichten om ze allemaal te controleren.

#21 ·
Ik beschouw het als een opmerkelijke prestatie om 75+ jaar productie uit "handgeschreven boeken" samen te stellen in één boek. Ik heb de eerste editie (grijze omslag) en het 2e boek (rood/wit). Ik geloof dat de uitgever, in het belang van tijd- en moeitebesparing, hoogstwaarschijnlijk gewoon de platen heeft overgezet in het nieuwe boek. Ik kon me de angst voorstellen om terug te moeten naar de archieven om revisies van de productienummers samen te stellen, vooral gezien de leeftijd van Sr. Luigi Fusi ten tijde van het 2e boek.
Ik weet zeker dat zijn restauratiewerkplaatsen gesloopt zouden worden, zoals hij me zelf vertelde (zie Alfa Romeo...die nestri segni), en zijn restauratieprojecten voor het museum hadden zijn hoogste prioriteit. Sr. Fusi onderhield ook veel persoonlijke correspondentie met Alfa-bezitters over de hele wereld met auto's uit de vooroorlogse periode, in een poging onderdelen en tekeningen voor velen van hen uit de archieven te verkrijgen.
Toen Sr. Fusi met pensioen ging bij Alfa Romeo, had hij 50 jaar bij het bedrijf gewerkt, beginnend op zeer jonge leeftijd. Hij kende alle coureurs en bedrijfsmanagers door de jaren heen, aangezien hij als leerling op de ontwerpafdeling werkte. Zo kon hij veel van de auto's restaureren die niet meer bestonden, omdat hij naar de archieven kon gaan en de originele blauwdrukken kon ophalen. Ik zou nog verder kunnen gaan, maar dan zou ik afwijken van het onderwerp.

Ik heb ook het boek Amico e Tabucchi. De presentatie is voortreffelijk. Het neemt de basis van het Fusi-boek mee naar het heden. De 2e editie zou een mooie herziening en update moeten zijn om aan iemands collectie toe te voegen. De kosten van het drukken op papier zouden het boek vandaag de dag waarschijnlijk in de $500 range moeten plaatsen om te beginnen, schat ik.

#22 ·
velocedoc said:
Ik heb ook het boek Amico e Tabucchi. De presentatie is voortreffelijk. Het neemt de Fusi boekbasis mee naar het heden. De 2e editie zou een mooie herziening en update moeten zijn om aan iemands collectie toe te voegen. De kosten van het drukken op papier vandaag de dag zouden het boek waarschijnlijk in de $500 range moeten plaatsen om te beginnen, schat ik.
Niet zo erg. Nada publiceert het en het zou in 2007 uit moeten komen...

Alfa Romeo Le vetture di produzione (Productieauto's) 1910/2007 (Italiaanse/Engelse tekst) IN VOORBEREIDING (2007) :::
Auteur/s: Stefano d'Amico - Maurizio Tabucchi
ISBN: 88-7911-322-4
Publicatiedatum: 2007
Prijs €: 150,00
Afmetingen: 24,3x27 cm - Pagina's: ca. 1000 - Foto's: meer dan 2000 in zwart-wit en in kleur - Hardgebonden met stofomslag (twee delen in een cassette) - Tekst: Italiaans/Engels

Herzien en bijgewerkt tot 2007, Alfa Romeo: de productieauto's werd voor het eerst gepubliceerd in 1996, geschreven door de gezaghebbende experts op de Portello-fabrikant, Stefano d'Amico en Maurizio Tabucchi. Dit fascinerende verhaal van Alfa Romeo-auto's wordt model voor model verteld door een tekst die voortkomt uit een precieze en zorgvuldig onderzochte reconstructie van de feiten, die is verrijkt met gedetailleerde technische specificaties (inclusief chassisnummering) en zeldzaam illustratief archiefmateriaal. Alle recente productie van Alfa is ook te vinden in deze tweede editie van het boek, te beginnen met de 155, de auto die de vorige publicatie beëindigde, de 156, 145, 146, 147, 166 en de onlangs aangekondigde Alfa Romeo GT. Dit alles is samengebracht in twee afzonderlijke delen en bewaard in hun eigen elegante cassette.

#25 ·
Een van de dingen die ik me al jaren afvraag, is of sommige van de 6c2300Bs eigenlijk nooit als zodanig zijn voltooid en in feite pre-war 6c2500s zijn geworden. Een voorbeeld is met betrekking tot Fusi die S?N 813810-813915 voor de B Pescara PLUS S/N 815001-815101 voor de B Mille Miglia vermeldt. Andere bronnen zeggen dat er slechts in totaal 105 auto's waren voor BEIDE typen, niet 205 zoals Fusi stelt. Persoonlijk denk ik dat sommige van de 6c2300B MM-auto's in feite pre-war 6c2500 Tipo 256 en 6c2500-auto's zijn geworden. Calligaris, van het 6c2500-register, zegt dat er alleen al 19 Tipo 256's waren. Anselmi toont slechts in totaal 17 Tipo 256 PLUS pre-war 6c2500SS. Ik denk dat dit enige geloofwaardigheid geeft aan mijn langdurige theorie dat sommige 6c2300Bs opnieuw zijn genummerd en in feite pre-war 6c2500s zijn geworden....gedachten alstublieft....

#27 ·
Als ik dik overkom, oordeel dan niet te snel over mij! We hebben een Kam Tail Spider 1971. Ons chassisnummer is 1486553 en het motornummer is 6553. Maar dat maakt van mijn auto een 105.62, wat volgens mij een Boat tail auto is. Heb ik een zeldzame auto??
Ik weet niets over de nummers (als je hier geen bevredigend antwoord krijgt, kun je je vraag stellen in het Spider 1966 and up forum), maar voor mij is een Kamm tail een Kamm tail en dus niet zeldzaam.

#30 ·
Had een antwoord van Alfa in Italië

Wereldwijde verkoop is als volgt -

105.62 type “osso di seppia”.

1968 – 259
1969 – 1146

105.62 type “coda tronca”

1970 – 1426
1971 – 1211
1972 – 7
Dus niet zo zeldzaam, maakt niet uit, ik hou nog steeds van haar :)
Ik weet niet of hetzelfde geldt voor de Amerikaanse (10562) versie, maar de Euro (10557) versie veranderde de prefix chassisnr. cijfers van 141xxxx naar 182xxxx toen de Round Tail plaats maakte voor de Kamm Tail 1750, die toevallig de 1970 MY werd (eerst geproduceerd eind '69).
Trouwens, Fusi zegt dat er 4039 10557's zijn geproduceerd, maar als je de aantallen telt, blijken het er maar 3036!!!!???
Erik

#29 ·
Hallo mensen,

Ik heb onlangs een (denk ik) gebouwde GT Junior 1.6 Bertone gekocht, geregistreerd in september 1974, geregistreerd in juli 1975 in Duitsland.

Het chassisnummer is AK * 220 * 1053 en het motornummer 00536 *S2663.

Heb ik het juiste autotype?
Kloppen deze nummers en tot slot... Hoeveel van die versie zijn er geconstrueerd?

Ik ben nederig in jullie gezelschap mensen en waardeer alle hulp.

Gordon