Alfa Romeo Forums banner
21 - 27 of 27 Posts
Het motorblok is waarschijnlijk destijds opnieuw gestempeld, maar persoonlijk ziet het er niet zo slecht uit als op de foto....

Voor mij is dat de schemerzone.o_O
Het ziet er niet zo slecht uit? Huh?

Gaat u racen met oldtimers? Het komt goed. Ik heb een AUSCA GTA-motor die begin '66 bij AUSCA uit onderdelen is gemaakt. Ik heb er nog een, momenteel opgezet als een race-motor met één bougie en een blok zonder nummer. Dit was een dyno-nokkenastestmotor.
Image

Image

Toen Ausca deze auto's racete en bouwde, gaf niemand erom of de motor origineel was voor het chassis, de motor was samengesteld uit vroege of latere GTA-componenten en meer. Dit waren raceauto's! Autodelta en Alfa leverden AUSCA-onderdelen, wij bouwden motoren en gingen racen.

Gordon, je hebt absoluut gelijk, maar deze motor wordt verkocht op basis van het feit dat het een 'echte' GTA-blok is, wat min of meer het 'probleem' is. Zo niet een probleem, dan zou het geen 'premium prijs' moeten dragen.

Het zou net zo goed elke willekeurige 1600 met de GTA-toevoegingen kunnen zijn.

Voor de rest ben ik het volledig met je eens.

Met vriendelijke groet,
Alberto

Weet je hoe je dat kunt zien? Jaren geleden vertelde Ron Neil me bij AUSCA dat ik een laat GTA-blok uit onze onderdelencollectie voor hem moest halen. Er stonden minstens 20 blokken onder de banken. Ik vroeg hem hoe ik kon zien welke welke was, hoe ik een "late" kon herkennen. Ron vertelde me dat de latere GTA-blokken (niet mijn eigen eerdere ongenummerde GTA-blok van Autodelta) zwaarder waren dan alle andere, met meer legering rond de bovenste hoofdsteunen. Het gewichtsverschil is niet veel, maar inderdaad, late GTA-blokken wogen op een personenweegschaal zwaarder dan andere. Ik was destijds verbaasd. Dit was ongeveer eind 1966 of begin 1967, geloof ik.

Ga je vintage racen? Het komt wel goed. Ik heb een AUSCA GTA motor gemaakt bij AUSCA begin '66 uit onderdelen. Ik heb er nog een, momenteel opgebouwd als een enkele bougie race motor met een blok zonder nummer. Dit was een dyno nokkenastest motor.
View attachment 1897922
View attachment 1897923
Toen Ausca deze auto's racete en bouwde, kon het niemand schelen of de motor origineel was voor het chassis, de motor was samengesteld uit vroege of latere GTA-componenten en meer. Dit waren raceauto's! Autodelta en Alfa leverden AUSCA onderdelen, wij bouwden motoren en gingen racen.
Best gaaf als je een motor in de woonkamer hebt staan!

Er zijn in principe 3 series van vroege 105 1600 (cartridge oliefilter) motorblokken.
De eerste: Met onversterkte hoofdlagers onder de boringen, uitgesneden boringen en vlakke #5 achterste krukaslagerdeksel. 18,4 kg.
Eerste sedans en GTs.

Tweede type: versterkte hoofdlagers in het midden van het blok bij #2 & #4, dikker bij #3. Uitgesneden boringen en vlakke #5 achterste krukaslagerdeksel. 19 kg

Derde type: versterkte hoofdlagers #2 & #4 en dikke #3, geen uitgesneden boringen en nieuw gebogen #5 achterste krukaslagerdeksel. 19,5 kg.

GTA-blokken zijn doorgaans van het derde type, dat rond '66 de standaardproductieblok voor alle modellen werd.
Vince.

21 - 27 of 27 Posts