Alfa Romeo Forums banner

GTA Engine nu op BAT

1 reading
1.7K views 26 replies 13 participants last post by  roadsterswap  
#1 ·
GTA MOTOR AAN BAT

Dit is misschien een zeldzame kans.

Ken

#3 ·
Ik denk dat de verkoper een betere foto van het serienummer zou kunnen geven.

• Like
Reactions: justcallmefred
#4 ·
De motor werd in 2021 voor het laatst te koop aangeboden in Italië. Destijds schreef de verkoper dat de verschillen in het lettertype van de cijfers suggereerden dat de motor opnieuw was gestempeld. De cilinderkop was origineel van de GTAJ en geen nieuwe gietstuk. De verkoper had het blok en de cilinderkop samen gekocht. De carterpan was van aluminium, en de verkoper had ook een originele magnesium carterpan apart; deze was magnesiumkleurig, niet zwart. Het blok was compleet met alle accessoires, inclusief de originele startmotor. Het werd aangeboden als een volledig gerestaureerde motor en werd op de testbank getest, met fotodocumentatie van de uitgevoerde werkzaamheden. Het lijkt erop dat deze motor in 2022 aan de huidige verkoper is verkocht, maar de tegels op de achtergrond zijn hetzelfde als in 2021. View attachment 1897868

#5 ·
Die getallen zien er inderdaad nogal grappig uit, vooral de eerste twee NULLEN vergeleken met die in 502.
Probeert iemand ons voor de gek te houden? :eek:

De prullenbak en de gele stoffer zijn precies hetzelfde. Ik denk dat dit een beetje nep is.
Waarom oude foto's gebruiken, geen film meer?
Aandacht voor detail zit in alle films :)

#11 ·
Het is mogelijk dat het blok een vervanging is voor een beschadigd origineel. Ik ken persoonlijk een geval waarbij het originele blok destijds aan beide zijden was doorgeboord door een drijfstang nr. 3. De eigenaar/dealer kreeg gewoon een nieuw, ongenummerd blok en stempelde de juiste nummer opnieuw in de fabriek voor het chassisnummer/de kentekenregistratie van de auto. Dit alles gebeurde binnen de dealership en werd beschouwd als een normale gang van zaken om alles juridisch correct te houden. Aangezien de blokken uit die periode allemaal hetzelfde waren, was een GTA-blok niets bijzonders, behalve het nummer toen het aan dat model werd toegewezen.
Ik heb het originele, geperforeerde blok als wanddecoratie. (nou ja, sowieso onder de werkbank)

#12 ·
Het is mogelijk dat het blok een vervanging is voor een beschadigd origineel. Ik ken persoonlijk een geval waarbij het originele blok destijds aan beide zijden werd doorboord door de #3 drijfstang. De eigenaar/dealer kreeg gewoon een nieuw, ongenummerd blok en stempelde met fabrieksgereedschap het juiste nummer opnieuw in voor het chassisnummer/de kentekenregistratie van de auto. Dit alles gebeurde binnen de dealer en werd beschouwd als een normale gang van zaken om alles juridisch correct te houden. Aangezien de blokken vanaf die periode allemaal hetzelfde waren, was een GTA-blok niets bijzonders, behalve het nummer toen het aan dat model werd toegewezen.
Ik heb het originele, geperforeerde blok als wanddecoratie. (nou ja, in ieder geval onder de werkbank)
Hetzelfde geldt voor mijn motor. In Brno in 1975 vloog een drijfstang uit elkaar. Ze gingen verder met een leeg reserveblok (misschien originele GTA-specificatie, omdat er geen gaten voor de brandstofpomp zijn, dus je hebt geen blindplaat nodig). Tijdens mijn restauratie heb ik het lege blok opnieuw laten stempelen met het originele nummer (helaas heeft de idioot een „5“ te weinig gemaakt). Het is echter goed gedocumenteerd met foto's van de oude beschadigde motor en de wijziging is ook vermeld in de FIVA-papieren. Dus een deel van de racegeschiedenis, zou ik zeggen...
Image

Image

Image

#13 ·
Dit is een interessante draad over vleermuizen en enkele van hun veilingen, Porsche-gerelateerd, maar de verkoper had onlangs ook een gta te koop:
Ik denk dat sommige auto's en items de site niet zouden moeten halen...
Ik heb ook het gevoel dat er een verschuiving gaande is in de reacties. Vroeger hield ik van vleermuizen en leerde ik veel over auto's door de reacties van zeer, zeer deskundige mensen, maar de laatste tijd werden grote probleemauto's verkocht en in de reacties alleen maar "fantastische koop" - "je hebt het gestolen" - ...

#15 ·
De verkoper heeft op mijn vraag geantwoord dat de cilinderkop een correcte 1600 GTA is.

Toch ziet hij er niet zandgegoten uit, er staat geen onderdeelnummer aan de voorkant en er staat geen serienummer aan de uitlaatkant, alles wat ik gewend ben te zien op GTA 1600 koppen.

Kan iemand die bekend is met de 1300 GTAj kop hier alstublieft naar kijken en commentaar geven.

Bedankt
Ken

#17 ·
De verkoper heeft op mijn vraag geantwoord dat de cilinderkop een correcte 1600 GTA is.

Toch ziet hij er niet zandgegoten uit, er staat geen onderdeelnummer op de voorkant en er staat geen serienummer op de uitlaatkant, alles wat ik gewend ben te zien op GTA 1600 koppen.

Kan iemand die bekend is met de 1300 GTAj kop hier alstublieft een kijkje nemen en commentaar geven.

Thx

Ken
Ken,
De kop ziet er goed uit voor de latere gegoten 1300 en 1600 versie, inclusief de markeringen aan de voorkant.
Ik vermoed dat de motor eigenlijk uit losse onderdelen bestaat en is opgebouwd tot een complete motor.
Nog steeds een waardevolle samenstelling van enkele moeilijk te verkrijgen onderdelen.
Ik ben bezig met het opbouwen van een 1900cc monosleeve GTA-motor uit onderdelen die zeker nog nooit bij elkaar zijn geweest. Ik heb ze als losse onderdelen die jarenlang zonder echt doel zijn verzameld, dus het restaureren van een GTA 752556 met een GTA-motor met grote boring voor gebruik op de weg lijkt me een leuke zaak! Originele motor veilig terzijde, opgefrist en in de hoek om bij de auto te blijven.

#16 ·
Hallo Ken, de kop is van een GTA 1300, maar destijds werden ze ook op de GTA 1600 gemonteerd omdat ze uitwisselbaar waren. Het motorblok is destijds waarschijnlijk opnieuw gestempeld, maar persoonlijk ziet het er niet zo slecht uit als op de foto.... Ik schrijf dit omdat de motor van mij is, en ik ben niet van plan iemand op te lichten. Ik ben beschikbaar voor verdere vragen, foto's of video's. Voor mijn revisie van mijn GTA had ik door de jaren heen verschillende reserveonderdelen gekocht. Dit motorblok maakt deel uit van een partij reserveonderdelen die ik in de jaren negentig heb gekocht, samen met de krukassen en de cilinderkop. Tijdens de restauratie besloot ik twee motoren voor te bereiden; één is momenteel gemonteerd op mijn GTA 1600, de andere is degene die ik heb besloten te verkopen. Al het voorbereidende werk is uitgevoerd volgens de hoogste normen door hooggekwalificeerd personeel. Het carter is van aluminium, terwijl het kleppendeksel van magnesium is. De carburateurs zijn GEEN DCOE 14, maar volledig gereviseerde DCOE 13. Ik ben beschikbaar voor vragen. Met vriendelijke groet Matteo Grandi

#22 ·
Gaat u racen met oldtimers? Het komt goed. Ik heb een AUSCA GTA-motor die begin '66 bij AUSCA uit onderdelen is gemaakt. Ik heb er nog een, momenteel opgezet als een race-motor met één bougie en een blok zonder nummer. Dit was een dyno-nokkenastestmotor.
Image

Image

Toen Ausca deze auto's racete en bouwde, gaf niemand erom of de motor origineel was voor het chassis, de motor was samengesteld uit vroege of latere GTA-componenten en meer. Dit waren raceauto's! Autodelta en Alfa leverden AUSCA-onderdelen, wij bouwden motoren en gingen racen.

#25 ·
Ga je vintage racen? Het komt wel goed. Ik heb een AUSCA GTA motor gemaakt bij AUSCA begin '66 uit onderdelen. Ik heb er nog een, momenteel opgebouwd als een enkele bougie race motor met een blok zonder nummer. Dit was een dyno nokkenastest motor.
View attachment 1897922
View attachment 1897923
Toen Ausca deze auto's racete en bouwde, kon het niemand schelen of de motor origineel was voor het chassis, de motor was samengesteld uit vroege of latere GTA-componenten en meer. Dit waren raceauto's! Autodelta en Alfa leverden AUSCA onderdelen, wij bouwden motoren en gingen racen.
Best gaaf als je een motor in de woonkamer hebt staan!

#23 ·
Gordon, je hebt absoluut gelijk, maar deze motor wordt verkocht op basis van het feit dat het een 'echte' GTA-blok is, wat min of meer het 'probleem' is. Zo niet een probleem, dan zou het geen 'premium prijs' moeten dragen.

Het zou net zo goed elke willekeurige 1600 met de GTA-toevoegingen kunnen zijn.

Voor de rest ben ik het volledig met je eens.

Met vriendelijke groet,
Alberto

#24 ·
Weet je hoe je dat kunt zien? Jaren geleden vertelde Ron Neil me bij AUSCA dat ik een laat GTA-blok uit onze onderdelencollectie voor hem moest halen. Er stonden minstens 20 blokken onder de banken. Ik vroeg hem hoe ik kon zien welke welke was, hoe ik een "late" kon herkennen. Ron vertelde me dat de latere GTA-blokken (niet mijn eigen eerdere ongenummerde GTA-blok van Autodelta) zwaarder waren dan alle andere, met meer legering rond de bovenste hoofdsteunen. Het gewichtsverschil is niet veel, maar inderdaad, late GTA-blokken wogen op een personenweegschaal zwaarder dan andere. Ik was destijds verbaasd. Dit was ongeveer eind 1966 of begin 1967, geloof ik.

#26 · (Edited)
Er zijn in principe 3 series van vroege 105 1600 (cartridge oliefilter) motorblokken.
De eerste: Met onversterkte hoofdlagers onder de boringen, uitgesneden boringen en vlakke #5 achterste krukaslagerdeksel. 18,4 kg.
Eerste sedans en GTs.

Tweede type: versterkte hoofdlagers in het midden van het blok bij #2 & #4, dikker bij #3. Uitgesneden boringen en vlakke #5 achterste krukaslagerdeksel. 19 kg

Derde type: versterkte hoofdlagers #2 & #4 en dikke #3, geen uitgesneden boringen en nieuw gebogen #5 achterste krukaslagerdeksel. 19,5 kg.

GTA-blokken zijn doorgaans van het derde type, dat rond '66 de standaardproductieblok voor alle modellen werd.
Vince.