Alfa Romeo Forums banner

Deur- en zijruitrubbers

36K views 47 replies 17 participants last post by  TFB3  
#1 ·
Nadat ik de achterruiten van mijn Sprint GT had verwijderd om de sluit-/vergrendelingsscharnieren te repareren, en merkte dat de meeste kleine rubberen scharnieren die aan de B-stijl zouden moeten zitten, versleten of gewoon verdwenen zijn - en nadat ik in andere berichten had gelezen wat een gedoe het is om ze te vervangen - heb ik besloten om het helemaal aan te pakken en alle deurframe- en zijruitrubbers te vervangen, die er een beetje moe uitzagen. Maar omdat ik hier nog nooit naar heb gekeken, denk ik dat ik wel wat advies kan gebruiken! Ik heb een paar vragen ....

1. Zoals ik het begrijp, worden de rubberen B-stijl-naar-zijruit-scharnieren vastgezet met kleine metalen klemmen die in het metaal van de stijl worden geschroefd. Is er een bron voor deze?

2. Ik heb onlangs een eBay-veiling gezien voor een aantal "aluminium kanalen" die werden verkocht als een set van tien stuks, die blijkbaar onder de deurrubbers zitten. Zou dit een verstandige aankoop zijn, volgens de ervaring van de groep?

3. Is er een definitief antwoord op de vraag wie de best passende deur- en ruitrubbers produceert, in de juiste zachtheid van rubber? Ik heb de producten van Raoul Flamigni afgelopen september in Imola gezien (die er erg goed uitzagen, maar waren er twijfels over de pasvorm??), de rubbers van Cicognani leken een beetje stevig ... Re-Originals lijkt ook erg geprezen te worden, maar zijn er nog andere bronnen?

4. Tot slot, hoe worden de gepolijste dorpelplaten/kickplaten aan de dorpels bevestigd? Ik heb alle zichtbare schroeven verwijderd, maar ze wilden er niet uit, en ik ben bang om ze te forceren. Wat is de kans dat iemand daar kit of siliconen onder heeft gesmeerd om water buiten te houden?

Alle advies zou geweldig zijn .......

#2 ·
Ahh, ja. De beruchte zijruit scharnieren. Eigenlijk zijn ze naar mijn mening helemaal niet moeilijk te vervangen. Ongeveer een uur per kant. Op uw vragen;
1) Ik heb deze nog niet hoeven te vervangen. Verwijder gewoon wat er nog over is van het oude scharnier en hergebruik het.
2) Alleen als de huidige kanalen zo verrot zijn dat ze de deurdichting niet meer vasthouden.
3) Ik heb goede ervaringen met de Re-Original scharnieren. Geen ervaring met andere leveranciers, maar ik denk dat dit een van die onderdelen is die niet kritisch zijn wat betreft stevigheid.
4) Naast de zichtbare schroeven hebben de dorpelplaten 'verborgen' bevestigingsschroeven onder de deurdichting, waarvoor de pakkingen moeten worden verwijderd om erbij te kunnen.

Hier is een korte fotoreportage over het vervangen van scharnieren.
Afbeelding 1 - wrik voorzichtig de deurdichting van de B-stijl.
Afbeelding 2 - verwijder de drie schroeven van het deurdichtingskanaal en verwijder het kanaal. Hierdoor komen de drie schroeven van het scharnierblok vrij. Verwijder deze schroeven om de clips eruit te halen. Let op de locatie van het schroefgat in de clips. De clips moeten op hun oorspronkelijke locatie worden geĂŻnstalleerd.
Afbeelding 3 - hoe uw oude scharnierblokken er waarschijnlijk uitzien
Afbeelding 4 - oude en nieuwe scharnieren
Schuif de nieuwe scharnieren in het raamkanaal. Ik gebruik een glijmiddel voor elektrische draad om de installatie te vergemakkelijken. Schuif vervolgens de clips op de nieuwe scharnieren.
Afbeelding 5 - klaar voor installatie
Installeer het raam voorzichtig in de B-stijl en plaats de drie clipschroeven. Installeer het deurdichtingskanaal met behulp van nieuwe kleefstrips indien nodig.
Afbeelding 6 - plaats de deurdichting voorzichtig in het kanaal en wees voorzichtig om de pakking niet 'uit te rekken'. Als de pakking nu te lang lijkt, knip hem dan NIET af - hij is uitgerekt. Verwijder hem gewoon en installeer hem opnieuw.
Succes!

Attachments

#8 · (Edited)
Een wake-up call voor ons allemaal met oude rubberen raamscharnieren die bijna defect zijn.

Ahh, ja. De beruchte zijruit scharnieren. Eigenlijk zijn ze naar mijn mening helemaal niet moeilijk te vervangen. Ongeveer een uur per kant. Op uw vragen;
1) Ik heb deze nog niet hoeven te vervangen. Verwijder gewoon wat er nog over is van het oude scharnier en hergebruik het.
2) Alleen als de huidige kanalen zo verrot zijn dat ze de deurdichting niet meer vasthouden.
3) Ik heb goede ervaringen met de Re-Original scharnieren. Geen ervaring met andere leveranciers, maar ik denk dat dit een van die onderdelen is die niet kritisch zijn wat betreft stevigheid.
4) Naast de zichtbare schroeven hebben de dorpelplaten 'verborgen' bevestigingsschroeven onder de deurdichting, waarvoor de pakkingen moeten worden verwijderd om erbij te kunnen.

Hier is een korte fotoreportage over het vervangen van de scharnieren.
Afbeelding 1 - wrik voorzichtig de deurdichting van de B-stijl
Afbeelding 2 - verwijder drie deurdichtingskanaalschroeven en verwijder het kanaal. Hierdoor komen de drie scharnierblokschroeven vrij. Verwijder deze schroeven om de clips eruit te halen. Let op de locatie van het schroefgat in de clips. De clips moeten op hun oorspronkelijke locatie worden geĂŻnstalleerd.
Afbeelding 3 - hoe uw oude scharnierblokken er waarschijnlijk uitzien
Afbeelding 4 - oude en nieuwe scharnieren
Schuif de nieuwe scharnieren in het raamkanaal. Ik gebruik een glijmiddel voor elektrische draad om de installatie te vergemakkelijken. Schuif vervolgens de clips op de nieuwe scharnieren.
Afbeelding 5 - klaar voor installatie
Installeer het raam voorzichtig in de B-stijl en installeer de drie clipschroeven. Installeer het deurdichtingskanaal indien nodig met nieuwe kleefstrips.
Afbeelding 6 - installeer de deurdichting voorzichtig in het kanaal en wees voorzichtig om de pakking niet 'uit te rekken'. Als de pakking nu te lang lijkt, knip hem dan NIET af - hij is uitgerekt. Verwijder hem gewoon en installeer hem opnieuw.
Succes!
Papajam...bedankt voor deze zeer complete "how to". Zoals het toeval wil, liep ik naar de auto en merkte ik dat de achterruit aan de bestuurderskant van mijn '74 GTV in de wind hing. Vreemd... toen ik dichterbij kwam, zag ik dat de rolpen die het scharnier bij elkaar houdt, ontbrak. Het gelukkige was dat zodra ik de bovenkant van het raam aanraakte, het uit de opening viel en ik het net kon opvangen voordat het de grond raakte. Op het nippertje. Alle drie de rubberen scharnieren waren gebroken.

Ik had geluk. Ik bestelde scharnieren voor beide ramen en plaatste ze afgelopen weekend. Alle drie waren gebroken op elk van de ramen. Er was de afgelopen weken een andere post waar iemand anders de scharnieren op een andere '74 had gebroken en het raam in zijn handen had laten vallen als ik me goed herinner.

De scharnieren gingen erin zoals Papajam zegt en duurden ongeveer een uur per stuk. Het enige dat ik aan het proces zou toevoegen, is dat ik wat rubbersmeermiddel van Napa gebruikte om de oude rubberen stukjes uit het raamkanaal te laten glijden en de nieuwe gemakkelijker in de kanalen te laten glijden.

De moraal van het verhaal is om die scharnieren nu te vervangen voordat je een raam verliest.

Als PS heb ik de defecte rolpen in het scharnier vervangen door een kleine, metrische inbusbout en een borgmoer.

Nogmaals bedankt Papajam.

#5 ·
Jim,

Hartelijk dank voor de tijd die u heeft genomen om de procedure zo gedetailleerd uit te leggen, en ik weet zeker dat ik de hele procedure nu een stuk eenvoudiger zal vinden! :)

Misschien heb ik iedereen in verwarring gebracht met het gebruik van het woord "rubber"! Aan deze kant van de vijver kan dit ook de lange afdichtingspakking betekenen die rond de binnenkant van de deuropening loopt, evenals de achterste zijruitopening, die allemaal zichtbaar zijn op uw foto's. De kleine rubberen scharnieren zijn zo gevormd dat stevigheid helemaal niet kritisch is, maar ik ben bang dat de deur-/raamafdichtingen de juiste pasvorm hebben en de juiste zachtheid.

Dus als u of iemand anders ervaring heeft met Re-Originals of een van de Europese leveranciers, laat het ons dan allemaal weten!

Geniet van de rest van het paasweekend.

#6 ·
Wat is de kans dat ik, terwijl jullie deze uitwisseling plaatsten, een deel van de paasvakantie heb besteed aan het oplossen van een paar vervelende problemen, om vervolgens mijn bestuurdersraam eruit te zien vallen!?!? (Gelukkig in mijn handen). Timing! Nu heb ik iets te doen volgend weekend (hoewel ik en de bekleding niet goed met elkaar overweg kunnen).

#7 ·
Alex said:
Ik heb misschien iedereen in verwarring gebracht met het gebruik van het woord "rubber", ....
Ik ben niet meer verward dan normaal! :rolleyes: Bovendien gaf het me de gelegenheid om eindelijk de foto's van het scharnier van het zijraam te plaatsen die ik afgelopen zomer heb gemaakt. :) Automobiel nomenclatuur kan soms een uitdaging zijn, omdat één woord veel verschillende onderdelen (rubber) kan beschrijven, en één onderdeel kan veel verschillende namen hebben. De rubberen deuropening kan bijvoorbeeld ook een pakking, afdichting of weerstrip worden genoemd. Dan is er de rechtopstaande/stuurknokkel, kofferbak/kofferbak, vleugel/spatbord.....

#9 ·
Ha, ik kwam deze thread net tegen toen ik aan het onderzoeken was hoe ik de dorpels van de achterruit kon repareren... Ik dacht dat die achterruit er wel makkelijk uitkwam! Ik moest in een hoop siliconen graven die door de vorige eigenaar daar waren aangebracht om zelfs maar deze kleine scharnieren te vinden!

#10 ·
Weer een geweldige alfabb-toeval! Ik heb de zijruiten van mijn GTV altijd al moeten repareren en met de verlengde winter heb ik geen kleine garageprojecten meer (althans voor deze auto). Ik begin morgen.
Jim - bedankt voor de informatie. Gene - bedankt dat je dit hebt opgegraven en me een stuurloos weekend hebt bespaard!

#11 ·
Heeft iemand een foto van de schroeven die door de voorkant van het B-stijlframe gaan en vervolgens in de metalen clips die aan de rubberen scharnieren bevestigd zijn?

Ik heb nieuwe metalen clips en nieuwe rubberen scharnieren gekocht, maar ik heb de originele B-stijlschroeven niet.

Als je naar de nieuwe metalen clips kijkt... is het gat in de clip niet van schroefdraad voorzien en is het metaal waarschijnlijk te dun om van schroefdraad te worden voorzien. Dus ik vermoed dat de originele B-stijlschroeven zelftappend zouden zijn geweest met een vrij kleine diameter en lengte van de schacht, maar met een redelijk grote verzonken Philips-kop?

Afmetingen en/of een foto van de schroeven zouden geweldig zijn, zodat ik in mijn plaatselijke schroevenwinkel naar een match kan zoeken.

#14 · (Edited)
Ik ben mijn projectauto langzaam weer in elkaar aan het zetten. Ik heb hem niet uit elkaar gehaald, dus ik heb niets om naar te verwijzen. Ik denk dat ik erachter ben gekomen dat de lip van de afdichtingen onder de roestvrijstalen sierlijst aan de onderkant van het raam en de achterste helft van de regenroosterlijst gaat. Ik heb ook de raamscharnieren en die afdichting ontdekt. Waar ik mee zit, is de lengte van de afdichting. Moet deze alleen 3 zijden (oranje lijnen in 1e foto) afdichten of alle 4 (rode lijn)? Ik zie niet hoe de afdichting kan samengaan met de raamscharnieren en die afdichting. Ik heb een andere post gevonden - zonder foto's - die vermeldt dat deze afdichting te lang is, maar niet specifiek is over de details. Knip ik de afdichting kort bij de hoeken (omcirkeld met pijl in 2e foto)? Zo ja, moet de afdichting dan in het kanaal worden gestoken of niet?

Ik heb de post gevonden die het heeft over de nieuwe rubberen sierlijst die te lang is - link HIER.
Over een gerelateerd onderwerp - hoe wordt de roestvrijstalen sierlijst aan de binnenkant van de auto bevestigd? De mijne heeft geen schroefgaten en er was geen bewijs van lijm. De sierlijst voor het omcirkelde gebied in de 2e foto is waar ik het over heb.

Bedankt!

EDIT: Ik heb de post HIER gevonden die het heeft over het nieuwe rubber dat te lang is.

Attachments

#16 ·
Kan iemand alstublieft een foto/uitvergroting plaatsen van de hele achterste zijruitconstructie? Ik heb het ding meer dan 20 jaar geleden uit elkaar gehaald en kan niet bedenken hoe ik het weer in elkaar moet zetten. TIA, dlb
De achterste zijruitafdichting wordt op zijn plaats gehouden door twee stukken roestvrijstalen bekleding: de dakgootbekleding (die loopt van de onderkant van de A-stijl naar de onderkant van de C-stijl) en de horizontale bekleding aan de bovenkant van de achterste spatbordruitopening. Zoek naar "GTV Rear Quarter Trim" en je zult een paar threads vinden over het installeren van deze afdichting. Zodra de buitenste zijruitbekleding is bevestigd, installeer je het zijruitglas met de B-stijlbekleding en de afdichting ervan. Zodra de B-stijlbekleding en het raam zijn geĂŻnstalleerd, kan het B-stijl deurdichtingsstuk worden geĂŻnstalleerd (dat de voorkant van de B-stijl achterste zijruitbekleding bedekt).

Attachments

#18 ·
Hallo BostonBertone,

Heel erg bedankt voor de foto... dat zal een grote hulp zijn bij het vinden van geschikte vervangende schroeven voor mijn scharnieren. Heeft u toevallig een meting voor de schroefdraaddiameter en de totale lengte van de schroef... bij voorkeur in millimeters?

Groeten,

Nick

#19 · (Edited)
Heb mijn remklauwen gevonden en hier zijn ze in mm:

Totale lengte: 9,85
Schachtlengte: 7,5
Draaddiameter: 3,36
Kopdiameter: 6,68

Ik heb er alle vertrouwen in dat ze origineel zijn en van een 68' GTV 1750 komen, hoewel ik me voorstel dat deze niet van model tot model zijn veranderd. Ik vond een paar ovale SS-schroeven bij mijn lokale ijzerhandel die in elke afmeting hetzelfde waren, behalve de lichte uitstulping van de ovale kop en het punt, waardoor ze 2 mm langer werden. Ik zal de punten een beetje vijlen om het dicht te benaderen.

#25 ·
Nou ja... Het korte stuk dat de binnenkant van de B-stijl bedekt, gaat er als eerste in, en het wordt dan overlapt door de langere deurtrim die van de bovenkant van de B-stijl naar de dorpel loopt. Als het korte stuk niet past, probeer je misschien het linker stuk aan de rechterkant te plaatsen of vice versa? Lijnen de schroefgaten uit? Probeer ze om te wisselen...

#26 · (Edited)
Hé bellagt, gaat het korte verticale stuk vóór het horizontale stuk? Moet het horizontale stuk het verticale B-stijl stuk aan de onderkant overlappen of er gewoon tegenaan komen? Ik weet dat het gekerfde uiteinde bovenop gaat met de inkeping naar de deurpost om het schroefgat aan de bovenkant van de B-stijl bloot te leggen.

#27 ·
Nee, de horizontale bekleding aan de basis van het achterste zijruit gaat erin voordat de verticale bekleding aan de voorkant van het zijruit gaat. Het verticale stuk past tussen de horizontale bekleding langs de bovenste hemelbekleding en de basis van het achterste zijruit.

#29 ·
Spanning op het raam.

Zeer nuttige thread. Bedankt. Ik ben bezig mijn 74 weer in elkaar te zetten en het glas is uit het roestvrijstalen kanaal gekomen. De vorige eigenaar had de rotzooi uit het kanaal met siliconenkit vastgezet. Ik heb alle oude siliconenkit verwijderd en "aangenomen" dat siliconenkit nodig is in het kanaal om het glas vast te houden.
De originele kleine rubberen blokjes zitten er nog in en hoewel ze wat stijf lijken, zijn ze in goede staat. We hebben het glas met de drie schroeven geĂŻnstalleerd, maar als ik het raam naar het scharnier aan de achterkant wil sluiten, voelt het alsof er te veel spanning op het glas staat. Nieuwe rubberen raamafdichting.
Was het een fout om het glas in het roestvrijstalen kanaal met siliconenkit vast te zetten? Had het de flexibiliteit in het roestvrijstalen kanaal nodig?
Ik wil niet dat het raam explodeert als ik linksaf sla. :) Bedankt voor de input.
Dave

#30 ·
Het raambevestigingskanaal wordt met een harde lijm aan het glas bevestigd, niet met siliconen. Een flexibele verbinding bij het bevestigingskanaal zou niet nodig moeten zijn. Het glas moet de afdichting samendrukken wanneer het raam gesloten en vergrendeld is. Overmatige kracht zou niet nodig moeten zijn. Als de rubberen scharnieren hard zijn, zou ik ze vervangen terwijl alles uit elkaar ligt. Als alle 3 de scharnieren scheuren, kan het raam losraken, waarbij alleen de achterste sluiting het raam op zijn plaats houdt - een recept voor het uitvallen van het raam tijdens het rijden.

#31 ·
Ik ben het ermee eens. Er is een zwarte lijm speciaal voor autoglas die ik van een lokale winkel kreeg. Het was een overgebleven tube en wat primer. Als je er de hand op kunt leggen, is het geweldig. Draag rubberen handschoenen als je het gebruikt, want het is een rotklus om het van je huid te krijgen. Sorry, maar ik heb de naam niet.

#32 ·
Plaats de rubberen afdichting van het achterste zijruit in de achterste groef van de B-stijl.

Bedankt voor de info - Het lijkt mij dat dit rubberen stuk over de ruit moet worden geplaatst en vervolgens in de B-stijl moet worden gestoken? Ik heb geprobeerd de afdichting eerst in de groef van de B-stijl te plaatsen en had moeite om de ruit in de afdichting te krijgen - gedachten hierover graag.

Ook lijken de bovenste en onderste "vingers" op deze afdichting niet goed te passen, ze lijken daar gewoon te bungelen. Uw gedachten hierover graag.

Bedankt!