Alfa Romeo Forums banner
21 - 40 of 48 Posts
Mijn 2017 Giulia-starter werkte laatst niet. Geen DIC (informatiebericht voor de bestuurder). geen DTC's (diagnostische foutcodes), niets om uit te leggen waarom de motor niet aansloeg.

Wetende dat er een geschiedenis is van starterrelais-storingen, zocht ik naar en vond ik het boosdoenerrelais. Toen ik het slechte relais eenmaal had gevonden, pakte ik het relais van de verwarmde achterruit van het achterste PDC (power distribution center) en verwisselde het. Weer onderweg! Dit is het tweede relais dat kapot gaat sinds ik de auto nieuw heb. Ik denk dat ik een paar reserve-relais moet halen om in de console te bewaren, samen met reserve-zekeringen. Beter dan honderden dollars betalen om naar de "dichtstbijzijnde" dealer te worden gesleept!

View attachment 1636105
View attachment 1636106
View attachment 1636107
Hallo. Mijn relais zijn toegankelijk door door een smalle plek naar de passagierskant van de radiator te reiken (LHD-auto). Ik moest eerst lipjes op een afdekdoos samendrukken om de relais te verwijderen en bloot te leggen. Er zijn daar twee dozen. Zie foto's.
Image
Image
w

Ik heb ook een probleem. Ik heb 5 van de onderdelen besteld om ze alle 5 te vervangen, gewoon om me geen zorgen te maken. Hoe hebben jullie ze uit de clip/houders gekregen? Ik heb ze kunnen blootleggen door de plastic afdekkingen te verwijderen. Bedankt!

Verwijder het midden van de omringende armatuur en verwijder vervolgens de hele clip. De klus wordt een stuk eenvoudiger als het wegwiel is verwijderd.

NAPA's Echlin AR6034 mini-relais werkt ($21,99), hoewel het alleen voor Lexus wordt vermeld. Niemand lijkt Alfa Romeo te vermelden. (WAARSCHUWING: Dit relais staat in de staat Californië bekend om kanker en reproductieve schade te veroorzaken. Eet het alsjeblieft niet!)
View attachment 1646398
Ik heb het verre inboard-relais vervangen nadat ik de eerder beschreven spatbordvoering had verwijderd. De auto startte de volgende ochtend, maar liet me na het werk in de steek toen mijn temperatuurmeter 118 aangaf. Ik keek terug op deze site en zag dat er een tweede relais op het bedradingsschema stond. Ik wist niet zeker waar het zich fysiek bevond, maar ik nam aan dat het naast die zat die ik net had vervangen. Nadat ik me nu precies realiseerde waar het zich bevond, opende ik de motorkap en keek in de buurt waar ik dacht dat ik in de binnenste wielkast naar op zoek was. Het is daar. Bereik het en trek de hoes eraf. Trek het relais eruit. Sla het 3x op de grond. Doe het terug. Start de auto. Rijd naar Napa en kocht het hierboven beschreven relais voor een hogere prijs. Het duurt minder dan 90 seconden van begin tot eind om het van onder de motorkap te vervangen. De blauwe op de foto is de eerste die ik heb vervangen. Ik heb toen het outboard OEM rode relais vervangen door dit nieuwe Napa-relais.
Image
Image
Image
Image

Mijn 2017 Giulia-starter startte laatst niet. Geen DIC (informatiebericht voor de bestuurder). Geen DTC's (diagnostische foutcodes), niets om uit te leggen waarom de motor niet aansloeg.

Wetende dat er een geschiedenis is van starterrelais-storingen, zocht ik naar en vond ik het boosdoenerrelais. Toen ik het slechte relais eenmaal had gevonden, pakte ik het relais van de verwarmde achterruit van het achterste PDC (stroomverdeelcentrum) en verwisselde het. Weer onderweg! Dit is het tweede relais dat kapot gaat sinds ik de auto nieuw heb. Ik denk dat ik een paar reserve-relais moet halen om in de console te bewaren, samen met reservezekeringen. Beter dan honderden dollars betalen om naar de "dichtstbijzijnde" dealer te worden gesleept!

View attachment 1636105
View attachment 1636106
View attachment 1636107
Hoe heeft u de relais-houders verwijderd van waar ze hingen?

Discussion starter · #27 ·
Hoe heeft u de relais houders verwijderd van waar ze hangen?
Duw de drie relais/zekeringassemblages omhoog om de clip-lip los te maken van de metalen montagebalk die ze op hun plaats houdt. Laat vervolgens de kabelboom naar beneden vallen om de afdekkingen te verwijderen. Het moeilijkste deel voor mij was om de assemblages terug op de balk te schuiven! Ik heb uiteindelijk de Torx-schroeven verwijderd waarmee de wielkastbekleding was bevestigd en deze opzij getrokken om voldoende ruimte te maken voor mijn hand. Moest het nog steeds 'blind' bewerken. Ik heb nooit mijn arm en hand van bovenaf kunnen insteken, zoals anderen hebben gesuggereerd, zonder vlees te scheuren. Misschien heeft AR de montage verplaatst na mijn 2017.

Ook hieronder staat een schema dat aantoont dat er eigenlijk drie relais zijn die de startcircuit regelen. Twee (waarvan er één T39 wordt genoemd) worden bediend door de Body Control Module (BCM, gelegen achter het voetpaneel aan de passagierszijde) en de derde (aangeduid als R6) door de ECM (ook bekend als Power Control Module of PCM, gelegen aan de passagierszijde van de motor). Ik heb niet kunnen achterhalen wat de andere drie relais op de foto hieronder doen. MOPAR's elektronische Tech Authority doet het echt slecht in het in kaart brengen van de elektrische systemen.

Al deze extra circuits lijken nodig te zijn om de Engine Stop Start (ESS) en remote start systemen te laten werken. Zeer verwarrend, zelfs na het bestuderen ervan en zeer ingewikkelde diagnostiek. Ik denk dat dit de reden moet zijn waarom het gewoon sneller-gemakkelijker-goedkoper is om alle relais te vervangen zodra de toegang is verkregen en op het beste te hopen.

Image

Image

Discussion starter · #28 ·
Uitleg over het start-stopsysteem van de motor (ongeveer)
(van MOPAR's Tech Authority Unit 08 Electrical / 8F -- Engine Systems / Starting)

Besturingsmodules die betrokken zijn bij de werking van het ESS-systeem Het ESS-systeemmodule-diagram toont het blokschema van de componenten die betrokken zijn bij het eerste starten en de werking van het ESS-systeem. Het eerste starten wordt rechtstreeks door de bestuurder beheerd door op de Start/Stop-knop van Keyless Entry GO te drukken.

Wanneer het startverzoek en de authenticaties zijn voltooid en verwerkt door de Radio Frequency Hub Module (RFHM), Body Control Module (BCM), Powertrain Control Module (PCM, ook wel ECM genoemd) (Primair en Secundair) en de Electronic Steering Lock (ESL)-module, worden relais T39 in de BCM en startrelais R6, beheerd door PCM, beheerd om stroom naar de startmotor te laten gaan en de eerste startbewerking uit te voeren.

Zodra de motor is gestart, houdt de BCM zijn relais T39 gesloten, terwijl startrelais R6, beheerd door de PCM, openstaat. De PCM beheert het sluiten van het startrelais wanneer de motor wordt gestart door het ESS-systeem.

OPMERKING:Als de startmotor na het opnieuw starten van de motor van stroom blijft worden voorzien, opent de BCM zijn eigen relais T39 om de stroom af te sluiten. Het ESS-systeem wordt uitgeschakeld.

Foutwerking Het ESS-systeem wordt uitgeschakeld in geval van een storing. De bestuurder wordt geĂŻnformeerd door een waarschuwingsindicator die oplicht voor algemene storingen en, indien aanwezig, door het informatiemessage en door het pictogram van systeemstoring op de IPC.
Image

Discussion starter · #29 ·
GEEN KRUK (BCM UITGERUST)
(van MOPAR Tech Authority Eenheid 29 Niet-DTC-diagnostiek / Starten / Diagnose en testen)

Image

Theorie van werking
Dit voertuig gebruikt een START/STOP-knop voor starten zonder sleutel en voor het aan- en uitzetten van de ontsteking.

Wanneer de bestuurder op de Start/Stop-knop drukt, wordt de FOBIK draadloos gevalideerd door de RF Hub (Radio Frequency Hub Module). Als de FOBIK wordt herkend als behorend tot het voertuig en zich in het voertuig bevindt, staat het systeem de bestuurder toe de ontstekingsstatus van het voertuig te wijzigen tussen de ontstekingsstatussen LOCK, ACCESSORY, RUN en START.

De RF HUB registreert een DTC die aangeeft dat er een onjuiste waarde voor de ontstekingsstatus aanwezig is; in deze toestand is de ontstekingsstatus onbekend. Dit gaat door totdat het juiste signaal door de RF Hub is ontvangen.

EVIC-bediening

De Keyless Go-functie vereist dat het voertuig is uitgerust met een EVIC-display voor meldingen en statusinformatie. De displayberichten zijn:

• Service Keyless System
  • FOB niet gedetecteerd
  • FOB heeft het voertuig verlaten
  • Niet in Park
  • Trap het rempedaal in en druk op de knop om te starten
  • Trap het koppelingspedaal in en druk op de knop om te starten
  • Waarschuwing voertuig niet in Park
Interactie BCM/RF Hub Module

Er zijn een paar dingen die moeten gebeuren voordat het startrelais spanning op de startmotor kan zetten. Hieronder staan enkele belangrijke punten om te controleren bij het diagnosticeren van een geen kruk-toestand.

De BCM vereist twee signalen van de RF HUB om te controleren of de ontsteking in de run- of startpositie staat. De spanning op het F20-circuit is een van deze signalen. Het kan worden bewaakt in zowel de RF HUB- als BCM-gegevensdisplayschermen als de Ignition Run/Start onder de waarde “Sensor”. De run- of startpositie spanning op dit circuit moet gelijk zijn aan of dicht bij de accuspanning.

Gelijktijdig stuurt de RF HUB de Ignition Run/Start-status naar de BCM. De BCM bewaakt de gebuste invoerinformatie als de secundaire verificatie op de Ignition Run/Start-status. De gebuste berichten kunnen worden bewaakt met de scantool in zowel de RF HUB- als BCM-gegevensdisplayschermen.

De F20-circuitspanning en het gebuste bericht over de ontstekingsrun/start-status dat door de BCM is ontvangen, moeten overeenkomen om het starten mogelijk te maken. Zodra het voertuig is gestart, zal het verlies van slechts één ontstekingssignaal er niet toe leiden dat het voertuig uitschakelt, zolang de andere voeding nog steeds een “run-status” aangeeft.

De RF HUB vereist ook een invoer van de Gated park-schakelaar (vast bedraad) en het OK to start CAN Bus-bericht van de TCM (Crank Enable).

Diagnostische hulpmiddelen

OPMERKING:
[TD]
De No Crank Diagnostic dient als hulpmiddel bij het diagnosticeren van het probleem en is bedoeld als algemene leidraad, aangezien elke geen kruk-toestand uniek kan zijn.
[TD]

De No Crank Diagnostic Test gaat ervan uit dat al het volgende waar is:

• Communicatie met alle geconfigureerde modules in het voertuig is mogelijk met de scantool.
  • De toestand is momenteel aanwezig.
  • De TCM, PCM, RF HUB en BCM hebben de nieuwste kalibratie (onderdeelnummer) niveaus.
  • Er zijn geen actieve DTC's.
  • Er zijn geen toepasselijke terugroepacties.
  • Er zijn geen toepasselijke TSB's.
  • Er zijn geen PCM-remmingen (d.w.z. RPM, Trans Range, Clutch).
  • De FOBIK's volledige functie en werking is correct.
  • Alle accukabels en -aansluitingen zijn schoon en vast.
  • Er zijn geen open zekeringen.
  • De accu is volledig opgeladen en kan een belastingstest van de GR8-tester doorstaan.
  • De motor draait vrij rond.
  • Alle aftermarket-apparatuur/bedrading die is geĂŻnstalleerd, werkt correct.
Startrelaisbediening

In een geen kruk-toestand kan het startrelais geen stroom hebben op pin 85, voeding op pin 30, gecontroleerde massa op pin 86 of uitgang op pin 87. Verdere uitleg over hoe een relais werkt, staat hieronder:

• Pin 85 ontvangt stroom van de BCM zodra aan de parameters voor de ontstekingsschakelaarpositie en -status is voldaan, en alle remmingmonitoren (d.w.z. koppelschakelaar, RPM, enz.).
  • Pin 30 is een constante B+-voeding.
  • Pin 86 is een gecontroleerde massa door een module (d.w.z. PCM of BCM). Zodra stroom van de BCM naar pin 85 van het relais wordt gestuurd, gaat deze door een spoel en verlaat het relais via pin 86 naar de besturingsmodule.
  • Pin 87 is een uitgangscircuit naar de startsolenoĂŻde. Zodra het circuit op pin 86 door de besturingsmodule is geaard, trekt de spoelwikkeling in het relais de interne schakelaar magnetisch dicht. Wanneer de interne schakelaar gesloten is, wordt de stroom op pin 30 naar pin 87 van het relais gestuurd.
Diagnostische test

1. STARTRELAISCONTROLE

1.​
[TD]
Luister en voel, indien nodig, naar een klik bij het startrelais in de PDC bij het starten van het voertuig.​
[TD]

OPMERKING:
[TD]
Sommige startrelais zijn intern in een module en mogelijk niet toegankelijk, waardoor het moeilijker is om de klikreactie te horen of te voelen. Het is mogelijk dat een slechte aarde of de positie van de Trans Range Sensor verloren gaat, waardoor de startmotor eenmaal klikt.
[TD]

Heeft u een hoorbare klik bij het relais of de startmotor gehoord?

Ja

• Ga naar 9

Nee

• Ga naar 2

2. STARTRELAISINPUTCONTROLE

1.​
[TD]
Gebruik een 12 volt testlamp/DVOM om te controleren op stroom op pin 85 van het startrelais.​
[TD]

Is er stroom/12 volt op pin 85?

Ja

• Ga naar 8

Nee

• Ga naar 3

3. RF HUB-BEDIENING

1.​
[TD]
Gebruik de scantool om te bevestigen dat de status van de ontstekingsschakelaar verandert in de RF HUB onder het gegevensdisplayscherm voor de “Sensor”-waarden.​
[TD]

Verandert de status van de ontstekingsschakelaar op het gegevensscherm wanneer u op de START/STOP-knop drukt?

Ja

• Ga naar 5

Nee

• Ga naar 4

4. ANTENNE OP AFSTAND STARTEN

OPMERKING:
[TD]
Als het voertuig niet is uitgerust met Remote Start, ga dan verder met de volgende teststap.
[TD]

1.​
[TD]
Zet de ontsteking uit.​
[TD]
2.​
[TD]
Koppel de Remote Start-antenne los van de RF HUB.​
[TD]
3.​
[TD]
Probeer het voertuig te starten met één FOBIK en in de bestuurdersstoel te zitten.​
[TD]

Is het voertuig gestart?

Ja

• Vervang de Remote Start-antenne in overeenstemming met de Service Information.
  • Voer de BODY VERIFICATION TEST uit.

Nee

• Ga naar 5

5. BCM-ONTSTEKINGSSTATUS

1.​
[TD]
Gebruik de scantool om te bevestigen dat de status van de ontstekingsschakelaar verandert in de BCM onder het gegevensdisplayscherm voor de “Bussed Input”- en “Sensor”-waarden.​
[TD]

OPMERKING:
[TD]
De verandering van status in de BCM voor de “Sensor”-waarde valideert de spanningsactiviteit (met zeer lage stroomsterkte) van het F20-circuit.
[TD]

Komen in de BCM beide waarden voor de ontstekingsschakelaarstatus overeen; en komen ze overeen met die in de RF HUB?

Ja

• Ga naar 6

Nee

• Als de status van de ontstekingsschakelaarpositie niet verandert onder de “Sensor”-waarde, controleer dan het F20-circuit bij de BCM op accuspanning met een DVOM (niet een testlamp).
  • Als er accuspanning bij de BCM op het F20-circuit is, controleer dan of alle stroom-, massa- en buscircuits in orde zijn voor de BCM. Als er geen probleem wordt gevonden, vervang dan de BCM in overeenstemming met de Service Information. (Raadpleeg 08 - Elektrisch/8E - Elektronische besturingsmodules/MODULE, Body Control/Verwijdering en installatie) .
  • Als er GEEN accuspanning bij de BCM op het F20-circuit is, controleer dan op spanning op het F20-circuit bij de RF HUB.
  • Als er accuspanning uit de RF HUB op het F20-circuit komt, controleer dan het F20-circuit tussen de RF HUB en BCM op een kortsluiting, open toestand of hoge weerstand.
  • Als er GEEN accuspanning uit de RF HUB op het F20-circuit komt, controleer dan alle stroom-, massa- en communicatiecircuits en -aansluitingen op de RF HUB voordat u deze vervangt. (Raadpleeg 08 - Elektrisch/8E - Elektronische besturingsmodules/MODULE, Radio Frequency (RF Hub) /Verwijdering en installatie) .
  • Als de status van de ontstekingsschakelaar in het gegevensscherm niet veranderde onder de “Bussed Input”-waarde, is verdere diagnose nodig tussen de RF HUB, (buscircuits, aansluitingen) en de BCM.

6. PCM-ONTSTEKING, TRANS RANGE/KOPPELINGSSCHAKELAARSTATUSVERIFICATIE

1.​
[TD]
Gebruik de scantool om te bevestigen dat er geen remmingen zijn die in de PCM zijn geactiveerd (d.w.z. ontstekingsschakelaar, Trans Range of koppelschakelaar) en dat alle schakelaaringangen (gefilterde staten) met betrekking tot de startsystemen correct werken onder het gegevensdisplayscherm.​
[TD]

Toont de PCM remmingen (geen DTC's) voor het starten (niet op afstand starten)?

Ja

Nee

• Ga naar 7

7. BCM NAAR STARTRELAIS STROOMINGANGCONTROLE

1.​
[TD]
Op dit moment, als alle juiste ingangen voor de ontstekingsschakelaarstatus correct zijn in de RF HUB, BCM en PCM, controleer dan of beide stroomtoevoeren aanwezig zijn (pin 30 en 85) naar het startrelais terwijl het zich in de krukpositie bevindt.​
[TD]

Zijn beide stroomtoevoeren aanwezig bij het relais wanneer de ontsteking in de krukpositie staat?

Ja

• Ga naar 8

Nee

8. STARTRELAISCONTROLECIRCUITCONTROLE

1.​
[TD]
Gebruik een testlamp/DVOM om te bepalen of het startbesturingscircuit op pin 86 van het relais geen massa heeft (bij het relais indien uitgerust met een verwijderbaar relais of bedrading naar het interne relais) wanneer de ontsteking in de krukpositie staat.​
[TD]

Werd het startbesturingscircuit voor pin 86 geaard toen de ontsteking in de krukpositie stond?

Ja

• Ga naar 10

Nee

• Controleer of het startrelaisbesturingscircuit van pin 86 geen kortsluitingen, onderbrekingen of hoge weerstand heeft op de bedrading die van het startrelais in de BCM (of PDC) naar de PCM gaat.
  • Controleer of de kabels geen overmatige weerstand hebben door een spanningsval op de accukabels uit te voeren.

9. STARTRELAIS UITGANGCIRCUITCONTROLE

OPMERKING:
[TD]
Op dit punt in de test, wanneer de sleutel in de krukpositie staat, is de stroom op pin 30 en 85 geverifieerd, samen met het besturingscircuit dat is geaard voor pin 86.
[TD]

1.​
[TD]
Verwijder de connector van het startrelaisuitgangscircuit van de startsolenoĂŻde.​
[TD]
2.​
[TD]
Gebruik een testlamp/DVOM en ontsteking in de krukpositie om te controleren op stroom op pin 87 (indien uitgerust met een verwijderbaar relais of bedrading naar het interne relais) van het relais en op de aansluiting op de startmotor.​
[TD]

Was er stroom op pin 87 voor het uitgangscircuit?

Ja

• Ga naar 10

Nee

• Als er geen stroom is naar pin 30 van het startrelais, is de BCM verdacht. Controleer alle stroom-, massa-, communicatiecircuits en -aansluitingen op de BCM voordat u deze vervangt in overeenstemming met de service-informatie.
  • Als er geen stroom is op pin 87 van het startrelais en het relais vervangbaar is, vervang dan het relais en controleer het probleem opnieuw. Als een bekend goed relais geen verandering veroorzaakt, controleer dan het startuitgangscircuit van pin 87 van het relais naar de startmotor op een onderbreking, kortsluiting, overmatige weerstand of slechte verbindingen met de solenoĂŻde of startmotor.
  • Controleer en inspecteer de startmotor om ervoor te zorgen dat deze vrij is van corrosie, olie en dat er geen schade of bindende omstandigheden zijn.
  • Controleer of alle bedrading, kabels en aansluitingen schoon en vast zijn.

10. STARTRELAIS UITGANGCIRCUIT BELASTINGTEST

1.​
[TD]
Belast de startrelaisuitgangscircuit van de BCM naar de startmotor.​
[TD]

Slaagt het startrelaisuitgangscircuit voor de belastingstest?

Ja

Nee

• Stel de schakelkabel af in overeenstemming met de Service Information. Voer de POWERTRAIN VERIFICATION TEST uit.

Attachments

Geef me niet te veel eer. Het is gewoon dat ik heb geĂŻnvesteerd in de 2017 AR Giulia Service Information CD van MOPAR's Tech Authority ($157,58). Aangezien de meeste Giulia-rijders dit niet hebben gedaan, vind ik het niet erg om de informatie te delen die ik eruit heb kunnen halen.

Ik kan niets zeggen over de motorkapsluitingen, aangezien ik me nog niet zo ver in de sensoren en gadgets heb verdiept. Als je echter geen lampje krijgt voor een open motorkap, klinkt dat niet waarschijnlijk. Maar de meeste AR-rijders zouden zichzelf gelukkig prijzen dat de ESS niet werkt.

Ik kreeg echter ongeveer een jaar lang met tussenpozen DIC "Start-Stop-functie niet beschikbaar". Er waren gelegenheden dat ik het bericht kreeg en toch de motor bij het stoplicht afsloeg, maar dan niet opnieuw wilde starten. Ik drukte op de Start Engine-knop om de stroom uit te schakelen; de motorstartsequentie opnieuw te starten, en toen startte de motor weer OK. Een verontrustend evenement om het zacht uit te drukken als je bij een stoplicht staat met auto's voor je die wegrijden en auto's achter je die langzaam dichterbij komen en wachten tot je gaat! De dealer verving het CAC (?)-relais vanwege verbrande contacten. Toen leerde ik over de kortstondige relais. Ik heb uiteindelijk een van die apparaten van Centerline geĂŻnstalleerd die standaard op ESS "uit" staat.
Aangezien je de service-info-schijf hebt, vroeg ik me af of je me zou willen helpen met mijn giulia? Ik heb hem tijdens covid laten staan en probeer al maanden om hem te starten. Hij verkeert in een staat van "gaat aan en start, maar maakt de start niet af". Om op te sommen wat ik tot nu toe heb gedaan: Ik heb de relais vervangen die in deze post worden genoemd, de olie ververst, de oude benzine afgetapt/vervangen door nieuwe benzine, nieuwe bougies, het multi-airsysteem met olie gevuld en de accu vervangen. Toen ik de oude benzine aftapte, deed ik dat door het brandstofpomp-relais te overbruggen en een slang aan te sluiten op de leiding onder de motorkap. Dus ik weet dat er in ieder geval brandstof aankomt net voor de rail. Ik weet niet hoe ik de injectoren moet testen met wat ik heb en was van plan om naar het gasklephuis te gaan om als volgende startvloeistof te proberen als er niets anders is. Hoe dan ook, ik ben ten einde raad en kan het me momenteel niet veroorloven om hem voor service weg te brengen, dus alle begeleiding/info die je zou kunnen geven, zou enorm worden gewaardeerd.
Er zijn een aantal factoren waarmee rekening moet worden gehouden voor moderne, computergestuurde auto's voordat een motor kan worden gestart. Dus de "niet starten"- of "geen vuur"-toestand kan moeilijk te achterhalen zijn. Een ESS-circuit (Engine Stop/Start) draagt bij aan die algoritmische complexiteit. De diagnoseprocedure van Alfa Romeo begint met een controle van relais en zekeringen, die gelukkig ook het gemakkelijkst toegankelijk en de meest waarschijnlijke boosdoeners zijn. Alles wat verder gaat, kan mechanische reparatie vereisen.

Theorie van Engine Stop/Start (ESS) werking: Het ESS-systeem gebruikt twee afzonderlijke startrelais om het starten van de motor te regelen. Eén relais wordt bestuurd door de Body Control Module (BCM). Het andere relais wordt bestuurd door de Powertrain Control Module (PCM). Tijdens een sleutelstartgebeurtenis wordt het door de BCM bestuurde startrelais 2 door de BCM gesloten. De Fused B+-uitgang van het relais levert spanning aan de Fused B+-aansluiting (pin 30) van het door de PCM bestuurde startrelais. De PCM beveelt tegelijkertijd startrelais 1 te sluiten, waardoor de Fused B+-spanning kan doorgaan naar de startsolenoïde. Nadat de relaisdiagnostiek is geslaagd, wordt het door de BCM bestuurde startrelais 2 ingeschakeld (gesloten) en wordt het door de PCM bestuurde startrelais 1 uitgeschakeld (geopend). Tijdens een Stop/Start-gebeurtenis regelt de PCM het starten door startrelais 1 te openen en te sluiten.

ESS-diagnostiek: De PCM voert diagnostiek uit op de startrelais-besturingscircuits en de startrelais-uitgangscircuits, evenals diagnostiek voor een vastzittend gesloten startrelais. De PCM voert circuitfoutdetectiediagnostiek uit op het High Side Driver (HSD)-besturingscircuit van startrelais 1. De BCM stuurt een CAN-busbericht naar de PCM als er een storing is in de besturingscircuits van startrelais 2.

Nadat de motor is gestart met een sleutelstart, voert de PCM een diagnose uit op de relais om te bepalen of een van de relais in de gesloten positie vastzit. Om dit te doen, bewaakt de Powertrain Control Module (PCM) de spanning op het startrelais-uitgangscircuit, beveelt een van de startrelais te sluiten en het andere startrelais te openen. Vervolgens opent hij het gesloten relais en sluit hij het open relais. Als er spanning aanwezig is op het startrelais-uitgangscircuit tijdens een van deze omstandigheden, wordt het relais dat werd uitgeschakeld toen spanning werd gedetecteerd, geacht vast te zitten in gesloten toestand. De PCM bewaakt ook de spanning op het startrelais-uitgangscircuit voor foutdetectie in het startrelais-uitgangscircuit.

De PCM bewaakt te allen tijde de spanning op het startrelais-uitgangscircuit (tijdens het aan- of uitzetten van de motorstartaanvraag) voor foutdetectie in het startrelais-uitgangscircuit.
Als het ESS-systeem een van de diagnostiek van het startrelais- of startrelais-uitgangscircuit niet doorstaat, wordt het ESS-systeem tijdens die rijcyclus uitgeschakeld.

Wanneer bewaakt: Deze diagnostiek wordt uitgevoerd wanneer aan de volgende voorwaarden is voldaan:
  • Geen fouten in het besturingscircuit van startrelais 1 of startrelais 2 of fouten in het uitgangscircuit van startrelais aanwezig.
  • Geen CMP-sensor- of CKP-sensorfouten aanwezig.
  • Geen ontbrekende berichten of communicatieverlies met BCM-fouten aanwezig.
  • Startrelais 1 en startrelais 2 worden gesloten.
Voorwaarden instellen:
De Powertrain Control Module (PCM) detecteert een open toestand op het (T750) startrelais-uitgangscircuit op basis van het motortoerental dat lager is dan 50 tpm en de spanningsdetectie laag bij de PCM wanneer de startrelais gesloten zijn.
Standaardacties:
De MIL gaat branden.

DTC P26E4 STARTRELAIS "B" CIRCUIT
  • Definitie: ECM- of BCM-startrelais open of zekering defect of kortsluiting naar massa van Vsensing-feedback
  • Beschrijving: De Powertrain Control Module (PCM) detecteert een open toestand op het (T750) startrelais-uitgangscircuit op basis van het motortoerental dat lager is dan 50 tpm en de spanningsdetectie laag bij de PCM wanneer de startrelais gesloten zijn.
  • Oorzaak:
  • Startrelais 1
  • Startrelais 2
  • (F30) Fused B+-circuit open of kortgesloten naar massa
  • (T750) Startrelais-uitgangscircuit open of kortgesloten naar massa
  • Body Control Module
View attachment 1647640 View attachment 1647640
Aangezien je de service-info-schijf hebt, vroeg ik me af of je me zou willen helpen met mijn giulia? Ik heb hem tijdens covid laten staan en probeer al maanden om hem te starten. Hij verkeert in een staat van "gaat aan en start, maar maakt de start niet af". Om op te sommen wat ik tot nu toe heb gedaan: Ik heb de relais vervangen die in deze post worden genoemd, de olie ververst, de oude benzine afgetapt/vervangen door nieuwe benzine, nieuwe bougies, het multi-airsysteem met olie gevuld en de accu vervangen. Toen ik de oude benzine aftapte, deed ik dat door het brandstofpomp-relais te overbruggen en een slang aan te sluiten op de leiding onder de motorkap. Dus ik weet dat er in ieder geval brandstof aankomt net voor de rail. Ik weet niet hoe ik de injectoren moet testen met wat ik heb en was van plan om naar het gasklephuis te gaan om als volgende startvloeistof te proberen als er niets anders is. Hoe dan ook, ik ben ten einde raad en kan het me momenteel niet veroorloven om hem voor service weg te brengen, dus alle begeleiding/info die je zou kunnen geven, zou enorm worden gewaardeerd.

Discussion starter · #31 ·
Aangezien je de service-info-schijf hebt, vroeg ik me af of je me zou willen helpen met mijn Giulia? Ik heb hem tijdens covid laten staan en probeer al maanden om hem aan de praat te krijgen. Hij staat in de toestand "gaat aan en start, maar maakt de start niet af". Om op te sommen wat ik tot nu toe heb gedaan: Ik heb de relais vervangen die in dit bericht worden genoemd, de olie ververst, de oude benzine afgetapt/vervangen door nieuwe benzine, nieuwe bougies, het multi-air-systeem met olie gevuld en de accu vervangen. Toen ik de oude benzine aftapte, deed ik dat door het brandstofpomp relais te overbruggen en een slang aan te sluiten op de leiding onder de motorkap. Ik weet dus dat er in ieder geval brandstof komt tot net voor de rail. Ik weet niet hoe ik de injectoren moet testen met wat ik heb en was van plan om als volgende de gasklep te proberen om startvloeistof te proberen als niets anders helpt. In ieder geval ben ik ten einde raad en kan ik het me momenteel niet veroorloven om hem voor service weg te brengen, dus alle begeleiding/info die je zou kunnen geven, zou enorm gewaardeerd worden.

Ik moest net ook mijn startrelais vervangen. Zoals eerder vermeld, duurde het maar ongeveer 5 minuten. Eerst heb ik de negatieve kabel van de accu losgekoppeld met de snelsluitknop, omdat ik paranoïde ben. Ik opende de motorkap en kon één hand rechtstreeks door de opening naar beneden schuiven. Als je eenmaal je hand daar beneden hebt, is het een blinde procedure, maar je hoeft alleen maar in de lipjes op de afdekking te knijpen om hem eraf te halen. Vanaf daar kun je de relais eruit trekken. Het meest uitdagende deel voor mij is dat de socket enigszins beweeglijk is en ik mijn tweede hand er niet in kon krijgen om hem te stabiliseren terwijl ik het relais erin duwde. Maar als je de socket eronder met je vingers ondersteunt, kun je vervolgens je duim van dezelfde hand gebruiken om op het relais te drukken om hem goed te plaatsen. En doe dan dezelfde procedure met de dop als je beide relais hebt vervangen. Ik heb AC Delco # ACD 96484304 gebruikt op basis van een andere post. $30 voor twee relais, en tot nu toe gaat het goed.

• Like
Reactions: andylarry
Mijn 2017 Giulia-starter werkte laatst niet. Geen DIC (informatiebericht voor de bestuurder). geen DTC's (diagnostische foutcodes), niets om uit te leggen waarom de motor niet aansloeg. Wetende dat er een geschiedenis is van storingen in de startrelais, zocht ik naar en vond ik het boosdoenerrelais. Toen ik het slechte relais eenmaal had gevonden, pakte ik het relais van de verwarmde achterruit van het achterste PDC (stroomverdelingscentrum) en verwisselde het. Weer onderweg! Dit is het tweede relais dat kapot gaat sinds ik de auto nieuw heb. Ik denk dat ik een paar reserve-relais moet halen om in de console te bewaren, samen met reserve-zekeringen. Beter dan honderden dollars betalen om met een sleepwagen naar de "dichtstbijzijnde" dealer te worden gebracht! View attachment 1636105 View attachment 1636106 View attachment 1636107
Gelden die dagen ook voor het 2019 gulia-model??

Mijn 2017 Giulia starter werkte de andere dag niet. Geen DIC (informatiebericht voor de bestuurder). Geen DTC's (diagnostische foutcodes), niets om uit te leggen waarom de motor niet aansloeg.

Wetende dat er een geschiedenis is van starterrelais-fouten, zocht ik naar en vond ik het boosdoenerrelais. Toen ik het slechte relais had gevonden, pakte ik het relais van de verwarmde achterruit van het achterste PDC (stroomverdelingscentrum) en verwisselde het. Weer onderweg! Dit is het tweede relais dat kapot gaat sinds ik de auto nieuw heb. Ik denk dat ik een paar reserve-relais moet halen om in de console te bewaren, samen met reservezekeringen. Beter dan honderden dollars betalen om naar de "dichtstbijzijnde" dealer te worden gesleept!

View attachment 1636105
View attachment 1636106
View attachment 1636107
Hallo, na dit gelezen te hebben, heb ik de eerste 2 relais uit de motorruimte gehaald, en tot mijn verbazing startte mijn 2017 Giulia Veloce normaal op met de relais eruit?

Is dat logisch? Ik heb een startprobleem, waar zit het startrelais precies?

Ik heb nog niet bedacht hoe ik een wiel eraf kan halen :) Ik heb een krik, maar de auto is er te laag voor om eronder te passen, en ik denk dat ik hem op een baksteen kan zetten en dan past de krik erin, maar ik weet niet zeker waar ik de krik precies moet plaatsen - er zijn een paar plastic-achtige zwarte dingen met een gat - is het daar?

Ik weet het niet meer precies, maar het lijkt erop dat op mijn foto twee plastic lipjes in gaten in het schutbord passen. Trek of wrik los. Knijp en til vervolgens op om de zwarte plastic afdeklipjes los te maken. De relais komen vrij in de montagevoet eronder.
View attachment 1706465
Dus zoals ik in de andere post zei - ik heb net het ding eruit getrokken dat hier 'startrelais' zegt en de auto startte! Leg alsjeblieft uit..

Ik moest ook net mijn startrelais vervangen. Zoals eerder vermeld, duurde het maar ongeveer 5 minuten. Ik heb eerst de negatieve kabel van de accu losgekoppeld met de snelsluitknop omdat ik paranoïde ben. Ik opende de motorkap en kon één hand recht naar beneden door de opening schuiven. Als je eenmaal je hand daar beneden hebt, is het een blinde procedure, maar je hoeft alleen maar de lipjes op de afdekking samen te knijpen om hem eraf te halen. Vanaf daar kun je de relais eruit trekken. Het meest uitdagende deel voor mij is dat de socket enigszins beweeglijk is en ik mijn tweede hand er niet in kon krijgen om hem te stabiliseren terwijl ik het relais erin duwde. Maar als je de socket eronder met je vingers vasthoudt, kun je dan je duim op dezelfde hand gebruiken om op het relais te drukken om hem goed te plaatsen. En doe dan dezelfde procedure met de dop als je beide relais hebt vervangen. Ik gebruikte AC Delco # ACD 96484304 op basis van een andere post. $30 voor twee relais, en tot nu toe goed.

View attachment 1790853

View attachment 1790854
Dus deze 2 rode relais op mijn auto heb ik eruit getrokken - de auto startte zonder hen, ik heb ze teruggeplaatst - de auto startte niet (tot de 5e poging) - enig idee?

So these 2 red relays on my car I did pull out - the car started without them, I put them back - car did not start (until the 5th attempt) - any idea?
Wow, I really have no idea. Hopefully someone with more expertise can weigh in.

Plaats afbeeldingen van de plaatsen waar de door u verwijderde relais waren bevestigd.

21 - 40 of 48 Posts