Alfa Romeo Forums banner

Het instellen van de distributieriem en spanner van de Alfa 164 motor

51K views 70 replies 10 participants last post by  Alfisto Steve  
#1 · (Edited)
Het instellen van de nokkenastiming en het installeren van de distributieriem van een 164 12v V6-motor.

Had vandaag een paar momenten om aan de motor van OLD NERO te werken. Ik heb afgelopen winter een nieuwe gebruikte krukas, nieuwe hoofd- en drijfstanglagers geplaatst, maar ben nooit veel verder gekomen.

Vandaag heb ik de nokkenassen op hun timingmarkeringen gezet. Krukas op bovenste dode punt (TDP) gezet. Goede en slechte (gebroken buitenveer) mechanische spanners geĂŻnspecteerd, distributieriem geĂŻnstalleerd en de riemspanning ingesteld, dus ik dacht dat een beetje verse show-and-tell op zijn plaats zou zijn.

Ik heb ook een meetklok en adapter in cilinder #1 op de achterste kop het dichtst bij de bovenste motorsteun gebruikt om het te laten zien, maar de TDP-markering op de voorste krukaspoelie werkt net zo goed als je geen meetklok hebt.

Ook laat ik zien hoe je Rick's pdf-timingtemplate kunt gebruiken, zodat je de kleppendeksels niet hoeft te verwijderen om de timingmarkeringen op de nokkenaslagerkappen te zien, maar ik dacht dat ik beide manieren zou laten zien, gewoon voor de lol.

Ik hoop dat dit nuttig is.

Afbeeldingen:
1- Gebroken buitenveerspanner, zie aanwijzer ver onder de referentiemarkering.
2- Dezelfde gebroken spannerwijzer.
3- Goede spannerwijzer gaat slechts ongeveer 1/2" onder de referentiemarkering voordat de buitenveer vastzit.
4- Zowel goede als slechte spanners.
5- Achterkant van de spanner met gebroken buitenste thermische koppelingsveer.


Ik laat ook de tools zien die ik heb gebruikt. Je kunt de klus klaren zonder speciaal gereedschap als je een punttang, sockets en Rick's template hebt.

Ik zal deze thread toevoegen aan mijn sticky over timing- en waterpompinfo.

Fijne Alfa Trails voor jou!
 

Attachments

#2 · (Edited)
meer foto's van het installatieproces van de distributieriem

OK, verder met foto's 6-10
6 - De achterkant van een goede spanner met een strakke en goede buitenveer.
7 - Meetklok ingesteld op 0 bovenste dode punt #1 cilinder het dichtst bij de bovenste motorsteun.
8 - Nokkenastimingmarkeringen aan de achterkant van de nokkenaslagerkap.
9 - Nokkenastimingmarkeringen aan de voorkant van de nokkenaslagerkap.
10 - Rick's timing sjabloon met dezelfde nokkenastiming 69 en 72,5 graden markeringen met behulp van gekraste markeringen op de nokkenaspoelies.
 

Attachments

#3 · (Edited)
Meer foto's van het instellen van de AR 164 12v V6 distributieriem

Foto's 11-15 van het instelproces van de distributieriem:

11- Rick's sjabloon close-up.
12- krukaspoelie bovenste dode punt markeringen.
13- spanner instellen met een punttang om te draaien terwijl u de nok optilt om te voorkomen dat de buitenste veer knapt, til voldoende op om de aanwijzer op de spannerpoelie net iets onder de indexmarkering op de spannerbehuizing uit te lijnen, zoals op de foto.
14- toont een close-up van de spanner en gereedschappen, ook wel 3-gereedschap bewapende 164 mech in actie shot.
15- Phew! gereedschap in rust.

Draai de 13 mm moeren vast met minder dan 15 ft lbs (180 inch lbs) koppel om de spanner op zijn plaats te houden.
 

Attachments

#4 · (Edited)
Finale 5 van het distributieriemproces op de motor van Old Nero

Finale foto's van het proces:

16- Nog een foto van het gereedschap en inlaatbuizen verwijderd om de achterste nokkenasklep te verwijderen. Bougies verwijderd om het handmatig draaien van de motor te vergemakkelijken.
17- Foto van de krukaspoelie verwijderd MAAR NIET NODIG om de riem te verwijderen en een. Alleen voor extra duidelijkheid. ALS u de moer en de krukaspoelie met een luchtsleutel verwijdert, moet u blauwe (niet rode) borgmiddel op de moer gebruiken, aandraaien met een luchtsleutel en de moer met hamer en doorslag in de spiebaan vastzetten bij het opnieuw installeren.
18- Foto van de motor van Old Nero iets meer gemonteerd.

Fijne Alfa 164 dag!
 

Attachments

#5 · (Edited by Moderator)
Mooie foto's Steve - je hebt hier zeker wat tijd in gestoken voor ons.

Na vijf jaar heb ik (dankzij je eerste foto's) geleerd dat de mechanische spanner die ik terug op mijn originele Singapore-import 164 heb gezet, een gebroken buitenveer had. Ik herinner me dat ik de aanwijzer in de buurt van de referentiemarkering kon krijgen toen ik de riem spande, maar de aanwijzer stond alle kanten op en de riem was nooit erg strak. Vreemd genoeg draaide die motor een jaar geleden nog (zag mijn 'oude' auto bij Alfa-specialisten voor een vervanging van het stuurbekrachtigingsrek).

Alle drie mijn huidige 164's hebben oliegevoede spanners, waar ik me aan zal houden op advies van Jason.

Ik heb nu een '89 die TLC nodig heeft. Ik wilde iets meer doen dan alleen een riem vervangen, want er zijn een verscheidenheid aan olielekken aan de bovenkant (zoals je weet) en de klepsteelafdichtingen lijken meestal niet goed te werken op 20 jaar oude motoren, dus de achterkanten van de kleppen zijn waarschijnlijk verkookst en ik ben er zeker van dat ik een of twee blauwe rookpluimen heb gezien.

Ik heb besloten om de koppen van mijn '89 te verwijderen om een klepbeurt te doen en lekkende nokkenastandwielafdichtingen te vervangen, en klepspeling in te stellen (de klepbediening maakt lawaai). Met het onderste gedeelte in orde en relatief oliedicht (vergeleken met mijn '91), denk ik niet dat er een reden is om de motor eruit te halen (hoewel ik de versnellingsbak wel moet verwijderen om de koppeling te vervangen). Misschien denk ik halverwege de kopverwijdering anders.

Dus, bedankt voor de inspiratie van hoe het in elkaar zit. Ik kan niet wachten om hier mee aan de slag te gaan als ik over een week thuis kom. Ik bewonder je mooie schone motor en die onderste poelie is geen roestig gietijzer meer (heb je je zoon weer onbeheerd achtergelaten?) Hoewel ik verrast ben te vernemen dat de riem uit die aluminium behuizing kan komen met de poelie op zijn plaats. Ik herinner me dat ik een 41 mm-dop moest kopen, alleen maar om de riem van mijn originele 164 te kunnen halen de eerste keer dat ik de riem verving.

-Alex
 
#6 · (Edited)
Ik heb ook een hydraulische spanner gebruikt op mijn andere reservemotor die slechts 6000 mijl aan binnenwerk heeft. Ik heb hem afgelopen winter ook opgebouwd met een nieuw gebruikte, onbeschadigde blok. Ben er nog niet zo ver mee als met deze. Ik hoop beide motoren dit najaar te testen als het koeler weer is en ik meer tijd heb.

Ik gok dat je herfst voorbij is en de winter snel nadert down under? We naderen de superverhittingsmodus op het noordelijk halfrond.
 
#7 · (Edited)
Hangt ervan af waar op het zuidelijk halfrond je bent...! Hier in Pretoria, Zuid-Afrika, is het "echt koud" volgens de lokale bevolking, de temperatuur overdag is zo laag als 16 graden C, het heeft de andere dag URENlang geregend, en 's nachts daalt het tot 6 of 7 graden C.

Toen ik een week geleden in NZ vertrok, was de temperatuur 's nachts -4, de temperatuur overdag nauwelijks 10 graden, dagenlang regen (toegegeven, dat doodt de vorst, de temperatuur blijft die nachten rond de 4 graden). Dus ja, de winter is er.

De interne toegang tot de garage wordt krap om aan de 164 te werken, vooral omdat ik nu een motorkraan en een reservemotor/transmissie in dezelfde garage heb. Maar ik ben er zeker van dat ik deze klus niet buiten ga doen, en de FIAT Spider bezet de andere garage die ik zou kunnen gebruiken. De beste oplossing is waarschijnlijk om ander afval van de 'huis'-garage naar de buitengarage te verplaatsen om ruimte te creëren. Wie heeft er überhaupt een wasmachine nodig...

Ik moet ook carrosserie- en schilderwerk doen aan deze 164 (wat in de winter een bekende uitdaging is), maar ik weet dat het voldoening zal geven om hem weer tot leven te wekken en hem te laten zien aan de vorige eigenaar (die bijna een traan liet toen ik zei dat ik zijn 164 als 'onderdelen'-auto zou gebruiken).
 
#8 ·
Oké, hoe moeilijk is het......

Ik ben van plan een 91 164 te kopen, maar hij heeft een nieuwe distributieriem nodig. Hoe moeilijk is dat om te repareren? Is het de moeite waard om te repareren? En hoeveel zouden de kosten bedragen? Ik ben een beginnende monteur, ik weet niet veel van mechaniek, maar ik leer altijd om uit te zoeken hoe ik ze kan repareren. Ik zou alle tips waarderen, bedankt. Hoe moeilijk zou het zijn, vooral als ik de motor er niet uit zou halen?
 
#9 ·
Wat bedoel je met de noodzaak van een distributieriem?

Ik wil een 91 164 kopen, maar hij heeft een nieuwe distributieriem nodig. Hoe moeilijk is dat om te repareren? Is het de moeite waard om te repareren? En hoeveel zou het kosten? Ik ben een beginnende monteur, ik weet niet veel over mechanica, maar ik leer altijd om uit te zoeken hoe ik ze kan repareren. Ik zou tips op prijs stellen, bedankt. Hoe moeilijk zou het zijn, vooral als ik de motor er niet uit had gehaald?
Heeft hij er nu een? Moet hij gewoon vervangen worden of is hij verschoven of gebroken?

Meer input nodig om uw vraag te beantwoorden.
 
#15 ·
Heel erg bedankt Steve. Ik was gisteravond dit forum aan het doorzoeken en vond het verhaal over "Myron's 95LS waterpomp lekt", aangezien ik ook van plan ben de waterpomp te vervangen. Uit het lezen van dit verhaal kreeg ik de indruk dat het vervangen van de pomp ervoor zorgt dat je de TDC-instellingen op de nokkenassen verliest, waardoor het absoluut noodzakelijk is om de nokkenasvergrendelingen te gebruiken. Waarom is dit het geval? Kan de klus zonder nokkenasvergrendelingen worden geklaard?
 
#16 ·
Steve, bedankt. Ik was gisteravond dit forum aan het doorzoeken en vond het verhaal over "Myron's 95LS waterpomp lekt", omdat ik ook van plan ben de waterpomp te vervangen. Uit het lezen van dit verhaal kreeg ik de indruk dat het vervangen van de pomp ervoor zorgt dat je de TDC-instellingen op de nokkenassen verliest, waardoor het absoluut noodzakelijk is om de nokkenasvergrendelingen te gebruiken. Waarom is dit het geval? Kan de klus zonder nokkenasvergrendelingen worden geklaard?
Als de nokkenassen op tijd staan ​​bij het wisselen van de waterpomp en je de nokkenaspoelies op hun plaats kunt klemmen voordat je de distributieriem verwijdert om de waterpomp te verwijderen, dan misschien.

Loopt je auto nu goed stationair en lijkt hij op tijd te staan? De enige manier om het zeker te weten, is door de inlaat, de bobines, de kleppendeksels te verwijderen en te proberen de markeringen op de achterkant van de nokkenassen en koppen te lezen. Als je geen timinggereedschap hebt en als je wijs kunt worden uit de markeringen op de achterkant van de nokkenassen, JA, dan kun je de nokkenassen dan misschien op hun plaats afstellen/vergrendelen met een bankschroef/klemmen/enz.

Stuur me een PM.
 
#17 ·
Ik vervang de distributieriem, waterpomp en alle andere riemen op mijn 164L en ik heb een vraag.

Uiteraard zitten er timingmarkeringen op de krukas en op elk van de koppen, maar er is nog een andere poelie waar de distributieriem omheen loopt en waar ik geen timingmarkeringen op heb gevonden of enige vermelding van in welke positie die specifieke poelie moet staan ​​wanneer de motor in TDC staat. Er is een groene pijl die naar die specifieke poelie in de afbeelding wijst. Moet die een specifieke oriëntatie hebben?

Ook ben ik gewoon benieuwd, wat is de maat van de dop die je nodig hebt om de krukas te draaien?
 

Attachments

#19 · (Edited)
De dopsleutelmaat is 1 5/8" oftewel 41 mm.

Geen timing nodig op die onderste achterste hulpaandrijfas-oliepomp-aandrijfriem op een 164 12v-motor, aangezien er geen verdelerinstelling bovenop de achterste kop zit zoals op een GTV6 of Milano.
 
#20 ·
Hallo, ik heb net de informatie van alfistosteves over het vervangen van de distributieriem met behulp van een sjabloon gelezen. Ik heb een 92 164 clover12v en vandaag heeft de auto een kloppend geluid ontwikkeld dat het luidst is bij de voorste nokkenaspoelie. Met draaiende motor lijkt de riem ook een beetje los te zitten tussen de nokkenaspoelies. Kan iemand me alsjeblieft helpen?
 
#23 ·
Oké bedankt. Ik heb ontdekt dat de spanner kapot is en dat de lagers eruit zijn gevallen. Dit heeft de hydraulische spanner die ik niet kan krijgen omdat deze lekt bij de afdichting. De beschikbare spanner is van het vaste type, dus ik weet niet zeker of ik deze moet kopen. Ik heb ook geen markeringen op de nokkenastandwielen, dus ik neem aan dat ik de afdekkingen hiervoor moet verwijderen. Ik vermoed dat de riem misschien is gesprongen.
 
#24 ·
In welk land bevindt u zich? De timingmarkeringen bevinden zich aan de buitenkant van de nokkenastandwiel. Soms kunnen de markeringen erg zwak zijn, maar ze zouden er moeten zijn. Mogelijk moet u het buitenoppervlak van het nokkenastandwiel met wat staalwol of schuurpapier oppoetsen om ze te zien.
 
#26 ·
Vaste spanners werken prima, maar als het de niet-vaste mechanische spanner is waar je het over hebt, zou ik je hydraulische spanner reviseren. Ik denk dat je er op de lange termijn veel gelukkiger mee zult zijn.