Alfa Romeo Forums banner
761 - 780 of 821 Posts
Hoi daar.
Laten we iets duidelijk maken, en ik bied mijn excuses aan als ik verwarring heb gecreëerd.
Basil heeft niet het raceblok gesneden, maar een ander blok dat ARSA hem leverde, zodat hij de binnenkant kon zien.
Ze moesten nieuwe bussen maken, met een grotere boring.
Een punt dat ik graag zou willen weten, maar niet weet, is de afstand vanaf de middellijn.

Opgemerkt moet worden dat de BDA-motor naar verluidt meer vermogen heeft, maar de superieure ophanging en de 5-versnellingsbak van de Alfa compenseerden dit.
Ja, de auto die je ziet met de brede carrosserie, en ik heb hier nog een foto bijgevoegd, is de originele auto die in september 1966 arriveerde. De stapneus verraadt het.
Proost.
Toy
Zo zag de auto eruit voordat hij werd verbreed.

Attachments

Hoi Vince.
Om de boring te vergroten, bewerkte Basil, die naar Australië emigreerde en helaas vorig jaar overleed, de boringen excentrisch in zigzag. Zo werden de wanden van bijvoorbeeld boringen 1 en 3 naar links verlengd en 2 en 4 naar rechts. Dit interfereerde natuurlijk met de watergangen, dus liet hij het water aan de buitenkant van het motorblok circuleren, waarbij het aan de ene kant binnenkwam en aan de andere kant weer naar buiten ging.

Helaas is de onderstaande foto de enige die ik destijds heb genomen.
Deze werd mij in 2017 door Basil gestuurd nadat hij in SA was geweest.
Basil v. Rooyen (R) met Nino Epifani, hoofdingenieur bij Superformance, en de nieuwe GTA-kop. Foto. B. van Rooyen.
Hij stuurde me ook het volgende.
"Het proces vereiste zuigers met offset koepels om de koepels uit te lijnen met de verbrandingskamers. Dit verminderde de koelmiddelstroom naar één kant van de bussen, dus werd er extern van de waterpomp gevoed. De motor leverde 180 pk, tegenover 135 pk daarvoor (hoewel Autodelta 160 claimde) De eerste training in Kyalami, denk ik, bevestigde onze cijfers toen de auto 6 seconden sneller was dan in 1600-vorm, waarbij hij 2 seconden van mijn Mustang's ronderecord voor sedans afhaalde. Later, toen ik de auto aan Arnold overdroeg, om me te concentreren op een F1-mogelijkheid, had Autodelta een mono-sleeve ontwikkeld die 2000cc opleverde en wat betere achterwielophanging, en hij bracht de auto nog verder."

Misschien kunt u, aangezien u in Australië bent, iets over hem vinden van zijn nakomelingen. (een schot in de roos) Ik geloof dat hij ooit betrokken was bij de ontwikkeling van een tweetaktmotor en later een zwembadreinigingsmachine.
Wat de Autodelta-zaken betreft, kocht een Angolese coureur een 33 en betaalde voor een 2,5 liter motor. De auto arriveerde met een 2,0 liter motor die niet goed was afgesteld. Chiti wilde in dollars betaald worden, wat de koper weigerde. De auto heeft chassis #75033*015.
Beste wensen,
Toy
Geweldig verhaal, en erg blij om mijn beste vriend Nino te zien, ....en dat is al zo lang geleden!

Bedankt allemaal voor de mooie bijdragen!

Groeten, Alberto

@Biscione Hallo, heeft u een foto van de motor? Ik kan op de tweede foto nauwelijks zien dat de auto op carburateurs rijdt in plaats van Spica brandstofinjectie!

Ik heb de restauratie van deze auto gezien, maar ik heb geen foto's van de motor!

@Biscione Hallo, heb je een foto van de motor? Ik kan op de tweede foto nauwelijks zien dat de auto op carburateurs rijdt in plaats van Spica Fulel Injection!

Ik heb de restauratie van deze auto gezien, maar ik heb geen foto's van de motor!
Hier is de motor:
(Let op de verbinding van het koelvloeistofexpansievat naar de cilinderkop)

Image

Helmut Hahn bereidde vele jaren een GTA voor en Bernd Fischer racete ermee, met een 16-kleps 1300-motor. Ik hoop dat dit je vraag beantwoordt.
Heel erg bedankt. Dat doet het. Ik heb ze gezien, en destijds wilde Alfa Romeo Zuid-Afrika, waar ik woon, de Alfetta GT Special er in 1976 mee aandrijven, maar het kwam er niet van.

Ohh bedankt voor de foto, dus hij draait op carburateurs als ik het goed zie!
Hoi. Het spijt me dat het zo lang duurde om te antwoorden, maar ik had een probleem met de internetverbinding.
Hier zijn drie foto's van de 16-kleps motoren. De middelste is duidelijk van een Alfetta.

Attachments

Discussion starter · #774 ·
Hoi Biscione.
Bedankt voor de foto's. Geweldige foto's. Weet u van een 2000 GTAm of 1300 GTAJ die is uitgerust met een smalle 16-kleps, enkele bougiekop?
Hoi Toy

We weten dat #1530841 (ex Hähn Harald Ertl) nu een 16V-motor heeft. Geïnstalleerd voor heuvelklim evenementen.

Ciao, Olaf 👌🍀

Hallo Toy,

Arnold Chatz reed met de Telefunken ALFETTA in Zuid-Afrika. Voor zover ik weet, was de 16-kleppenmotor erg problematisch. Ik geloof dat de 16-kleppenmotor op een gegeven moment is vervangen door een 8-kleppenmotor!

Carlo
View attachment 1893757
Ciao Carlo.
De Alfetta waarmee Arnold in SA reed, werd hierheen gebracht door Autodelta om deel te nemen aan de Winn's 1000Km van 1976. Hij werd door Merzario en Dini naar de 4e plaats overall gereden.
De auto had een 8-kleppenmotor en is, voor zover ik weet, nooit uitgerust met een 16-kleppenkop.
Bianco stelde een 16-kleppenmotor voor de GTV voor, die "Special" zou gaan heten.
Sampie Bosman wisselde de besturing en het dashboard om aan de lokale omstandigheden aan te passen. In ruil daarvoor werd een lokaal gemaakte auto naar Italië gestuurd. Hij had een champagnekleur. Helaas werden de ruitenwissers nooit veranderd naar Europese standaarden (LHD). De auto werd gekocht door een Spanjaard die in SA had gewoond. Na een nauwkeurige inspectie merkte hij, naast de gaten achter het dashboard, ook dat op de Dunlop-banden "Made in South Africa" in het Afrikaans stond.
Het idee van een 16-kleppenproductie werd in SA geschrapt omdat het te duur zou zijn. Destijds had Autodelta ook andere prioriteiten.

Hallo Toy,

hoop dat het goed met je gaat?

Ik herinner me dat toen ik in Zuid-Afrika woonde en lid was van de Alfa Romeo Club of SA, jij, Dr. Hugh Gearing, Piazza Musso, … de 'go to guys' waren voor de geschiedenis van Alfa Romeo!

Weet je/herinner je je de geschiedenis van deze twee motoren/voertuigen?

761 - 780 of 821 Posts