De eerste acht van deze berichten zijn door verschillende mensen over dit onderwerp gemaakt. Ze bevonden zich echter in Motor Conversies onder de titel "Twin Spark head on 2L Nord Block".
Ik denk dat je gerust kunt stellen dat als je een vrij standaard uitlaatsysteem hebt (met kat) en Squadra + 97RON-instelling gebruikt, het goed zal gaan met stationair draaien, maar je zult waarschijnlijk de kat snel vernietigen omdat er geen lambdacontrole is (altijd open loop). De witte auto staat al zo afgesteld, ik weet niet hoe lang, en ik kijk ernaar uit om hem in de toekomst flink te testen op een paar trackdays!InstiTS, bedankt voor je opmerkingen over de Squadra-chip. De aanvankelijke zorgen over stationair draaien baren me een beetje zorgen, maar dit kan uniek zijn voor jouw auto... of niet.
Ik zal een lambdasonde gebruiken, maar geen kat. In Californië hoeft je auto, als hij uit '75 of ouder komt, niet meer gekeurd te worden.
Heb je een schatting van wat er zou gebeuren als er injectoren met een iets hogere flowrate met de chip zouden worden geĂŻnstalleerd? Of denk je dat de standaardinjectoren meer dan voldoende zijn?
Met grote moeitefesty, ik zou terug moeten gaan en controleren, maar hoe doe je dit zonder de Motronic ECU?
Ja, ik heb een paar eprom dumps van verschillende 75s/164s bemachtigd - degene waar ik me op concentreer is versie 1267356191 (ECU 0261200108), mask 021F.Heb je een complete, uhm, uitlezing op internet gevonden?
Ik pik stukjes 'duidelijke' code (gemakkelijke winsten) en zoek naar de 'interessante' functies - een soort prioriteitstelling van de strijd.Er zit zoveel in, dat ik betwijfel of ik het ooit helemaal zal uitwerken.De verschillende brandstof-/lambda-instellingen verviervoudigen bijvoorbeeld effectief het programma, iets simpels als het bepalen van de vonkvervroeging heeft misschien wel honderd vertakkingen in de code, ik werk me langzaam door wat elk van deze betreft en ben nog niet eens bij de tabellen die elk raadpleegtHoe diep zit je in het programma op basis van een percentage? Of is het een bijna eindeloze reeks 'kamers'... of moet ik zeggen, een enigma binnen een enigma binnen...?
Een TS om mee te testen zou dit zeker gemakkelijker maken, maar helaas heb ik die optie niet.De motormods zijn zinloos voor de ECU-mapping, het veranderen van nokkenassen/compressie/injectoren etc. maakt geen verschil voor wat de ECU-code doet. Uiteraard zou het het beste zijn om er een bij de hand te hebben als ik de tabellen zou proberen te bewerken om een aangepaste motor te passen, maar ik mik meer op een eenvoudige doe-het-zelf-afstemmingsinterface in plaats van chips voor mensen te maken.Weet je iemand die een werkende TS heeft geïnstalleerd en bereid zou zijn om een bètatester (of zou het een alfatest zijn) te zijn? Anderen zijn het er misschien niet mee eens, maar het zou geweldig zijn (voor mij) als iemand de zijne heeft herbouwd met 10,5:1 zuigers, alles heeft gebalanceerd en het vliegwiel een beetje heeft verlicht. Ik realiseer me dat dit laatste niets anders doet dan de motor gemakkelijker laten draaien.
De ML4.1 zal nooit geschikt zijn voor een MAP-gebaseerd systeem, en de toerenbegrenzer kan niet te veel hoger worden geduwd vanwege de trage CPU (het moet veel tanden per RPM tellen!) - dus hoewel het veel meer doet dan een aftermarket, is het geen geavanceerde technologie en heeft het zijn beperkingen. Voor een racemotor zou ik er geen van gebruiken - en eerlijk gezegd, als ik een TS bezat, zou ik de ECU weggooien en een MAP-gebaseerd systeem gebruiken zoals op mijn alfetta. Je denkt dat de Bosch veel dekt, het heeft niets met de delco te makenJim K, nogmaals wil ik u bedanken voor het commentaar dat er geen aftermarket elektronische systemen zijn die zoveel aspecten van het draaien van de motor dekken als de standaard systemen. Oké, slechte terminologie van mijn kant. Het geeft me een beter gevoel dat het vasthouden aan het Motronic-systeem de verstandige keuze is - afgezien van iemand die zijn TS heeft aangepast tot ver buiten wat de standaard unit zou kunnen verwerken.
Wat ik hoop te bereiken is een manier voor de gemiddelde TS-eigenaar om zelf afstemmingsaanpassingen te maken. Met zeer bescheiden hardwarekosten (minder dan $ 100) en de software zou je door de lijst met instellingen en kaarten kunnen bladeren en aanpassen aan je wensen - zonder iets te hoeven weten over de innerlijke werking.De toerenbegrenzerfoto die ik vanmorgen heb gepost, is een voorbeeld - iedereen met een eprombrander van $ 30 en een reserve-flashchip zou het nu zelf kunnen doen.En nogmaals, dit technische gedeelte gaat me te boven - en ik vermoed een paar anderen - maar ik vind het leuk dat er hier een aantal zijn die wel degelijk kennis hebben van de 'innerlijke werking' van de Motronic ECU.
Oh erg cool. We stellen de uitleg op prijs. Ik zou naar buiten moeten gaan en een beetje op de begrenzer moeten slaan, zodat ik deze zachte + harde begrenzer kan voelenVanmorgen las ik een paar oude threads en zag dat El Barto het checksumprobleem was tegengekomen toen hij een tijdje geleden zijn kaarten probeerde te bewerken.
Het berekenen van de checksum lijkt vrij eenvoudig - het wordt opgeslagen als een 16-bits integer op 0x7F00 (vlak voor het ECU-onderdeelnummer) en wordt berekend door de laagste 16 bits van de som van alle bytes 0x0000 tot 0x7EFF te nemen.
Ik gebruik het gratis ecu-editorprogramma 'Tuner Pro' en heb mijn ECU-definitie nu de juiste checksum voor mij laten berekenen.
Ik heb het getest door de toerenbegrenzerinstellingen te wijzigen en de nieuwe checksum te noteren, vervolgens de toerenbegrenzer terug te zetten naar de fabrieksinstelling en te controleren of de checksum overeenkomt met de originele rom-image.
Dit betekent dat de checksum achter de schermen wordt afgehandeld, in plaats van dat deze handmatig berekend moet worden.
Nissan had in 1991 een meer dan capabel systeem. Volledige sequentiële brandstof en ontsteking voor recht en V6, dubbele klopsensor en variabele kleptiming met één stap.ECU geavanceerde technologie? Ik zou graag willen zien WIE de Bosch-concurrentie was in 1978 (vroege Motronic) en nogmaals wie in 1991 meer verfijning te bieden had dan de 164Q4 ecu.