Alfa Romeo Forums banner

Wat is een NORD-motor?

Tags
nord
17K views 9 replies 8 participants last post by  multicam  
#1 ·
Bedankt voor de hulp:shaun:

#2 ·
Nord = Noord
Sud = Zuid

Nord-motoren worden/werden in het noorden geconstrueerd, in tegenstelling tot de Suds, die werden gebouwd voor de auto's (niet verkrijgbaar in Noord-Amerika) die alleen in Europa verkrijgbaar zijn. Een van de Europese bijdragers zal zich moeten mengen met betrekking tot de fabricagejaren.

#5 · (Edited)
Nord = Noord
Sud = Zuid

Nord-motoren worden/werden in het noorden geconstrueerd, in tegenstelling tot de Suds, die werden gebouwd voor de auto's (niet verkrijgbaar in Noord-Amerika) die alleen in Europa verkrijgbaar waren. Een van de Europese bijdragers zal zich moeten mengen met betrekking tot de fabricagejaren.
Niet alleen Europa. De AlfaSud, zijn boxermotor (1.2-1.7, 8 of 16V) en hun derivaten (Sprint, Giardiniera, 33, Crosswagon) waren vrijwel over de hele wereld verkrijgbaar in zowel LHD als RHD. De boxermotor deed ook dienst in de eerste 145/146 en de Arna :)

Fantastische auto's, moeilijk te overtreffen voor een glimlach!

#3 ·
Simpel! (dat zijn geen aanduidingen Alfa Romeo) ..
Nord (noord) = motoren vervaardigd in Milaan (Portello-Arese) ---> Bialbero
Sud (zuid) = motoren vervaardigd in Napels (Pomigliano d'Arco) ---> Boxer
De motor van uw 2000 GTV is "nord".

#4 · (Edited)
De Nord is de traditionele 4-cilinder die sinds de jaren 1950 in de meeste Alfa's wordt gebruikt - 1300 1600 1750 en 2000. De term "nord" wordt gebruikt omdat een nieuwer cilinderkopontwerp genaamd "Twin Spark" werd geĂŻntroduceerd. De TS "Twin Spark" cilinderkop is smaller en gebruikt 8 bougies en is het enige echte visuele verschil tussen de twee motoren.

#9 ·
Ik herinner me niet dat ik de V6 Busso noemde tot nadat hij stierf. Dus... eerbetoon? Ik weet het niet. Ik ben goed met Nord, Sud en Busso. Cryptisch beschrijvend. En voegt karakter toe.