Alfa Romeo Forums banner

Nieuwe Berlina 2000 eigenaar uit Maleisië

210 views 18 replies 6 participants last post by  GTV-074  
#1 ·
Goedendag, community! Mijn naam is Thomas, van Duitse nationaliteit, maar ik woon al 9 jaar in Maleisië. Hoewel ik hier een paar oudere auto's heb (en nog een paar in Duitsland), ben ik nieuw in het Alfa-bezit en zal ik zeker veel beginnersvragen hebben onderweg. En hier komt de eerste...

Ik heb zojuist de Alfa Berlina 2000 gekocht die je in mijn avatar ziet. Volgens het certificaat dat ik van Centro Documentazione Alfa Romeo heb ontvangen, is de auto gebouwd op 29 december 1972, dus ik gok dat het een model uit 1973 is. Hij werd in mei 1973 geleverd aan de toenmalige dealer hier in Maleisië, maar pas in 1974 voor het eerst geregistreerd. Vreemd genoeg, hoewel het Centro me kon vertellen dat de motor- en chassisnummers overeenkomen en wat de interieurkleur was (hij is blijkbaar op een gegeven moment opnieuw gestoffeerd), konden ze me niets vertellen over de originele exterieurkleur. Ik vroeg ernaar en ze zeiden dat ze daar geen gegevens van hebben.

Het metallic geel waarin hij nu is, is duidelijk niet origineel. Ik heb oude foto's van hem gezien in een of andere tint wit. Maar ik betwijfel ten zeerste of dat ook de originele kleur was. Maleisiërs spuiten elke auto vaak in elke gewenste kleur, maar ik zou hem graag willen herstellen naar dezelfde kleur waarmee hij de fabriek verliet. Er is een plek op het chassis waar een tint lichtblauw door de afbladderende onderkantbescherming heen piept. De bijgevoegde foto laat zien hoe het eruitziet. Kan iemand hier die kleur definitief identificeren?
Image

#2 ·
Hallo Thomas! Gefeliciteerd met je Berlina!
Volgens het certificaat dat ik heb ontvangen van Centro Documentazione Alfa Romeo
... al mijn certificaten van het centro storico bevatten de informatie van de originele kleur... die van jou niet??
De kleur van het getoonde deel lijkt naar mijn mening "blu le mans" te zijn.
Met vriendelijke groet, Oliver

#3 ·
Bedankt voor het welkom, Oliver.

Ja, heel vreemd dat het Centro Storico niets kon zeggen over de buitenkleur. Ook iedereen met wie ik heb gesproken, heeft het op hun certificaat staan, maar toen ik in Italië vroeg (cert.origine@stellantis.com), kreeg ik te horen dat "helaas deze gegevens niet rechtstreeks in het productie register worden gemeld, om deze reden kunnen we deze informatie niet op het certificaat toevoegen". Maar ik zal het hen nogmaals vragen.

Ik heb alle AR-kleurenschema's bekeken die ik op internet kon vinden om te zien welke kleur het dichtst in de buurt komt van wat ik op de onderkant vond. Je zegt dat het "blu le mans" zou kunnen zijn, een kleur die ik best leuk vind. En het komt zeker dichterbij dan welke andere blauwtinten dan ook die je noemt (en die ik op de kleurenschema's heb gezien). Wat me echter afvraagt, is dat wat ik op mijn auto zie (en de foto die ik heb gemaakt is een redelijk goede weergave) bijna petrol is, alsof er een beetje groen in zit. "Blu le mans" heeft dat niet, toch?

#4 ·
Thomas, geweldig om van je Berlina te horen (post wat meer foto's als je kunt!).....

Eén ding dat hier een rol kan spelen, is, voor zover ik kan zien/lezen, dat Alfa enkele auto's gedurende een aantal jaren in Maleisië heeft geassembleerd. Ik kan dit niet bevestigen, maar hier zijn een paar links om te bekijken,

En deze vermeldt assemblage,

Dat kan verklaren waarom er geen kleur is geregistreerd, de auto is mogelijk in Maleisië geassembleerd. Je moet je chassis-/VIN-nummer controleren tegen de FUSI-records en zien of het in een CKD-bereik valt (uiteraard zou dit rechtsgestuurd zijn voor Maleisië).

Ik kan niet zeggen dat ik in Alfa-boeken heb gelezen over assemblage daar (goed gedocumenteerd voor Zuid-Afrika, Rhodesië).

Misschien kunnen anderen hieraan bijdragen.

FUSI-nummers vind je hier,

Ik heb een foto toegevoegd (uit de 1e link).

Veel succes ermee.

Paul.

Image

• Wow
Reactions: CountryAlfa
#7 ·
#6 ·
Da zit je misschien wel iets in, Paul. Eerlijk gezegd, de mogelijkheid van lokale Maleisische assemblage was niet bij me opgekomen. Sterker nog, hoewel ik op de hoogte was van het eerste artikel dat je linkte, moet ik het deel hebben overgeslagen waar CKD-assemblage werd genoemd.

Lokale Maleisische assemblage zou de relatief lange tijd tussen de levering aan Ipoh, Maleisië (Alfa City Motors) in mei 1973 en de eerste registratie in mei 1974 verklaren. Dit was ook het geval met mijn lokaal geassembleerde Lotus Elise S1, die volgens het chassisnummer een model uit 2001 is, maar voor het eerst werd geregistreerd in 2004, lang nadat de productie in het VK was stopgezet.

Lokale assemblage zou inderdaad ook verklaren waarom het Centro geen gegevens had over de buitenkleur. Wat het echter niet verklaart, is waarom ze me dan konden vertellen dat de interieurkleur "tessuto plastificato blu marino" was. En natuurlijk geeft het ook geen enkele aanwijzing over de vreemde blauwe tint waarin de auto lijkt te zijn geleverd.

Als ik naar de FUSI-nummers kijk, geeft mijn chassisnummer aan dat mijn auto een 2000 Berlina G.d. of 2000 Berlina CKD is. De nummers voor beide zijn identiek, maar ik heb geen idee waar "G.d." voor staat (pagina 846). Vreemd genoeg valt de motor van mijn auto niet in het corresponderende bereik van motornummers, maar het Centro bevestigde dat de chassis- en motornummers overeenkomen. Dat kan een van de fouten in het Fusi-boek zijn waar Ruedi in het begin over sprak.

#10 ·
Goedendag, community! Mijn naam is Thomas, Duits van nationaliteit, maar woon al 9 jaar in Maleisië. Hoewel ik hier een paar oudere auto's heb (en nog meer in Duitsland), ben ik nieuw in Alfa-bezit en zal ik zeker veel beginnersvragen hebben onderweg. En hier komt de eerste...

Ik heb zojuist de Alfa Berlina 2000 gekocht die u in mijn avatar ziet. Volgens het certificaat dat ik van het Centro Documentazione Alfa Romeo heb ontvangen, is de auto gebouwd op 29 december 1972, dus ik gok dat het een model uit 1973 is. Hij werd in mei 1973 geleverd aan de toenmalige dealer hier in Maleisië, maar pas in 1974 geregistreerd. Vreemd genoeg, hoewel het Centro mij kon vertellen dat de motor- en chassisnummers overeenkomen en wat de interieurkleur was (het is blijkbaar op een gegeven moment opnieuw gestoffeerd), konden ze me niets vertellen over de originele exterieurkleur. Ik vroeg ernaar en ze zeiden dat ze daar geen gegevens over hebben.

Het geel metallic waarin hij nu is, is duidelijk niet origineel. Ik heb oude foto's gezien waarop hij in een of andere tint wit was gespoten. Maar ik betwijfel sterk of dat ook de originele kleur was. Maleisiërs spuiten elke auto vaak in elke gewenste kleur, maar ik zou hem graag willen herstellen naar dezelfde kleur waarmee hij de fabriek verliet. Er is een plek op het chassis waar een tint lichtblauw door de afbladderende onderkantbescherming heen piept. De bijgevoegde foto laat zien hoe het eruitziet. Kan iemand hier die kleur definitief identificeren? View attachment 1897909
Ik denk dat het een veelvoorkomend probleem kan zijn met de identificatie van kleuren uit die periode. Hieronder vindt u het antwoord dat ik van het Centro Storico heb ontvangen met betrekking tot mijn in Australië geleverde 1972 Berlina in "blu pervinca"...

"Wij willen u erop wijzen dat de informatie betreffende de exterieurkleur niet duidelijk in het productieregister is gecodeerd. Het kan overeenkomen met de kleur beige chiaro metallizzato of blu pervinca metallizzato. Daarom kunnen wij dit detail niet aan het document toevoegen.

Wij informeren u dat volgens andere bronnen die in het Centro Documentazione worden bewaard (de kleurstalen van 1972) het interieur in Tessuto plastificato color cuoio naturale over het algemeen wordt gecombineerd met de exterieurkleur Blu pervinca metallizzato."

#11 ·
Ik denk dat het een veelvoorkomend probleem kan zijn met de identificatie van de kleur van de periode. Hieronder vindt u het antwoord dat ik van het Centro Storico heb ontvangen met betrekking tot mijn in Australië geleverde Berlina uit 1972 in "blu pervinca"...

"Houd er rekening mee dat de informatie over de exterieurkleur niet duidelijk is gecodeerd in het productieregister. Het kan overeenkomen met de beige chiaro metallizzato of de blu pervinca metallizzato kleur. Daarom kunnen we dit detail niet aan het document toevoegen.

Wij informeren u dat volgens andere bronnen die bewaard worden in het Centro Documentazione (de kleurstalen van 1972) het interieur in Tessuto plastificato color cuoio naturale over het algemeen wordt gecombineerd met de exterieurkleur Blu pervinca metallizzato."
Interessant. Aangezien uw auto ook een Berlina uit 1972 is, heeft u in het Fusi-boek dat hier eerder werd gelinkt gekeken of deze mogelijk ook CKD is?

#12 ·
Ik heb deze thread net gezien en mijn eerste reactie bij het lezen van het eerste bericht was „Maleisisch geassembleerde auto“. De fabriek bewaarde weinig gegevens van CKD-voertuigen zodra ze de fabriek verlieten.

#13 ·
Ik heb helemaal geen bezwaar tegen een CLD-auto. Dit is niet mijn enige. Maar ik ben er nu vrij zeker van dat (a) wat ik onder de beschermende coating op het onderstel zie, de eerste kleur is (niemand hier verwijdert de beschermende coating en spuit het chassis opnieuw), en dat (b) dit geen Alfa Romeo-kleur is. Wie weet, misschien was dit een speciaal verzoek van de oorspronkelijke eigenaar, en de importeur/distributeur heeft eraan voldaan?

#14 ·
At
Ik vind een CKD-auto helemaal niet erg. Dit is niet mijn enige. Maar ik ben er nu vrij zeker van dat (a) wat ik onder de beschermende coating op het onderstel zie, de eerste kleur is (niemand hier verwijdert de beschermende coating en spuit het chassis opnieuw), en dat (b) dit geen Alfa Romeo-kleur is. Wie weet, misschien was dit een speciaal verzoek van de oorspronkelijke eigenaar, en de importeur/distributeur heeft eraan voldaan?
Misschien hadden auto's die in Maleisië werden geassembleerd de uiteindelijke kleur onder de beschermende laag gespoten. In Italië deden ze het omgekeerde; beschermende laag, dan werd de autokleur daarbovenop gespoten.

#17 ·
Mijn oude 66 Guilia, werd Australisch geleverd, is in FUSI als CKD (ik denk dat RHD CKD's en non CKD's allemaal in dezelfde batch werden geproduceerd, zogezegd).

De lakkleur was waarschijnlijk willekeurig, d.w.z. lokaal geselecteerd zoals de Zuid-Afrikaanse auto's. Ze werden gespoten in Mercedes, Nissan kleuren etc, in feite wat er ook in de blikken zat die in de fabriek stonden!

Ik zou verwachten dat auto's die in Maleisië zijn geassembleerd veel hetzelfde zouden zijn.

#19 ·
geen Australische assemblage, auto werd gemaakt in Italië en geleverd/verkocht aan Australië... ik denk dat toen ze zich op RHD instelden en een batch doorliepen... volledig geassembleerd en CKD zouden uit dezelfde VIN-reeks worden gepompt...

• Like
Reactions: sling44