Alfa Romeo Forums banner

GTV6 met een 2,5 of 3,0 liter

15K views 49 replies 14 participants last post by  Dr.G  
#1 ·
Hallo allemaal,

ik weet dat dit een onderwerp is dat hier en daar is besproken, maar ik zou toch graag wat meer gedachten over deze kwestie willen horen. Ik bezit een US '86 GTV6 en woon in Nederland. Ik ben absoluut dol op het geluid van mijn GTV6, kat nog op zijn plaats, middendemper en Ansa achter.

Ik ben van plan om na dit seizoen een motorrevisie te doen en heb van mijn monteur de mogelijkheid gekregen om een 3.0 liter in te bouwen. Ik zou een beetje meer vermogen niet erg vinden, maar als ik alleen naar video's kijk, lijkt het erop dat het geluid heel anders is, lager en niet zo toerenrijk.

Kan iemand reageren die de swap heeft gedaan en gemerkt heeft dat het geluid veranderde? Ik zou graag uw mening horen.

Groeten,

Maarten.

Attachments

#2 ·
Als je een gemakkelijke optie hebt voor een 3L, ga er dan voor. Persoonlijk ben ik niet zo enthousiast over de installatie van de omgebouwde 164-motor, maar als het een originele transaxle-auto met 3L is, doe het dan absoluut. De kosten van revisie zijn hetzelfde en het is een aanzienlijke vermogensupgrade.

#3 · (Edited)
De vermogensverhoging compenseert ruimschoots het kleine verlies aan scherpte en toonhoogte, en het is ook belangrijk op te merken dat verschillende uitlaatsystemen heel verschillende resultaten opleveren. De fabrieksoriginele OEM, goed ingereden, klinkt geweldig op de 2.5. De 3.0-motor klinkt nog steeds geweldig. De bruikbare vermogensverhoging tussen standaard en standaard voelt veel significantier aan dan de cijfers zouden suggereren en zelfs een licht gewijzigde 3.0 gaat van daaruit verder. Mijn oude Italiaanse monteur, Carlo Durante van Alfa of Tacoma (RIP) en bouwer van vele Alfa- en exotische motoren, gaf de voorkeur aan de 2.5 vanwege het geluid en de balans. Hij vond dat er een heel klein verschil was in de balans van de motor, hoe zorgvuldig hij de 3.0 ook bouwde. Natuurlijk voelde hij dingen aan die ik nooit zou ontdekken. Zijn GTV6 en Milano behielden hun 2.5-motoren en hielden meer van die motor dan van veel/de meeste exotische aandrijflijnen (en hij reed er allemaal mee). Dus je kunt niet verkeerd zitten.

#7 ·
De vermogensverhoging compenseert ruimschoots het kleine verlies aan scherpte en toonhoogte, en het is ook belangrijk op te merken dat verschillende uitlaatsystemen heel verschillende resultaten opleveren. De fabrieksoriginele OEM, goed ingereden, klinkt geweldig op de 2.5. De 3.0-motor klinkt nog steeds geweldig. De bruikbare vermogensverhoging tussen standaard en standaard voelt veel significantier aan dan de cijfers zouden suggereren en zelfs een licht gewijzigde 3.0 gaat van daaruit verder. Mijn oude Italiaanse monteur, Carlo Durante van Alfa of Tacoma (RIP) en bouwer van vele Alfa- en exotische motoren, gaf de voorkeur aan de 2.5 voor geluid en balans. Hij vond dat er een heel klein verschil was in de balans van de motor, hoe zorgvuldig hij de 3.0 ook bouwde. Natuurlijk voelde hij dingen die ik nooit zou ontdekken. Zijn GTV6 en Milano behielden hun 2.5-motoren en hielden meer van die motor dan van veel/de meeste exotische aandrijflijnen (en hij reed er allemaal in). Dus je kunt niet verkeerd gaan.
Interessant om te lezen! Bedankt! Ik weet niet zeker hoeveel ik de vermogenswinst zou waarderen als het iets van de "balans" of de toon verliest die het nu heeft. Hoewel ik weet dat de gtv6 in geen geval snel is, is het opvoeren van de motor en het timen van de schakelingen zo boeiend dat het snel aanvoelt en altijd een glimlach op het gezicht tovert. Een beetje meer snelheid zal natuurlijk geen kwaad kunnen, want terwijl ik dit allemaal doe, zou elke moderne auto die naast me rijdt zich afvragen: "Wat is er met die glimlach als hij zo langzaam rijdt?". Hoe dan ook, ik denk dat het gewoon een beetje meer vermogen is dat de achterkant ook wat gemakkelijker zou laten uitbreken. Maar de balans in de 2.5 is zeker iets bijzonders. Voor- en nadelen...

#5 ·
Als je kiest voor de 3.0 liter conversie, doe dan ook de ronde getande distributieriem mod. Alfa verkoopt daadwerkelijk de onderdelen om de 3.0 liter motoren te doen (de rechter cilinderkop is anders op de Milano en latere 3.0 liters dan de 2.5s) dus je kunt de benodigde tandwielen en poelies rechtstreeks van de OEM krijgen. Als je de 2.5 converteert, zul je de kit van Chris Snowden Racing (CSR, alfettagtv6.co.uk) moeten halen en die kost ongeveer 860 pond sterling = $1.122,91 tegen de huidige wisselkoers.

#8 ·
Als je ervoor kiest om de 3.0 liter conversie te doen, doe dan ook de ronde getande distributieriem mod. Alfa verkoopt daadwerkelijk de onderdelen om de 3.0 liter motoren te doen (de rechterkop is anders op de Milano en latere 3.0 liters dan de 2.5s) dus je kunt de benodigde tandwielen en katrollen rechtstreeks van de OEM krijgen. Als je de 2.5 converteert, moet je de kit van Chris Snowden Racing (CSR, alfettagtv6.co.uk) halen en die kost ongeveer 860 pond sterling = $1.122,91 tegen de huidige wisselkoers
Dat is een goede Tom! Ik kijk daar naar. Bedankt voor de reactie

#6 ·
Hoi allemaal,

Ik weet dat dit een onderwerp is dat hier en daar is besproken, maar ik zou toch graag wat meer gedachten over deze kwestie willen horen. Ik bezit een US '86 GTV6 en woon in Nederland. Ik ben absoluut dol op het geluid van mijn GTV6, de kat zit er nog in, middendemper en Ansa achter.

Ik ben van plan om na dit seizoen een motorrevisie te doen en kreeg van mijn monteur de mogelijkheid om een 3.0 liter in te bouwen. Ik zou een beetje meer vermogen niet erg vinden, maar als ik alleen naar video's kijk, lijkt het erop dat het geluid heel anders is, lager en niet zo toeren.

Kan iemand reageren die de swap heeft gedaan en gemerkt heeft dat het geluid veranderde? Ik zou graag je gedachten horen.

Best,

Maarten.
Ik heb dezelfde uitlaatconfiguratie als jij, maar dan met een 3 liter conversie. Er is een kleine verandering in de uitlaatklank in vergelijking met de 2.5 standaard motor, maar je moet goed luisteren.

#11 ·
Over de balans gesproken, dat is een opmerking van een genie in een miljoen, een F1-monteur uit de jaren 60 die dingen aanvoelde die "gewone" geweldige monteurs en coureurs nooit zullen voelen of aanvoelen. Mijn broer heeft een 2.5 Milano met een door Carlo gebouwde motor met standaard componenten. Hij draait op magische wijze, in wezen gebalanceerd/geblued in de juiste plaatsen, door een motorbouwer van wereldklasse.

#15 ·
Wat betreft de balans, dat is een opmerking van een genie in een miljoen, een F1-monteur uit de jaren 60 die dingen aanvoelde die "gewone" geweldige monteurs en coureurs nooit zullen voelen of aanvoelen. Mijn broer heeft een 2.5 Milano met een door Carlo gebouwde motor met standaard componenten. Hij draait op magische wijze, in wezen gebalanceerd/geblued in de juiste plaatsen, door een motorbouwer van wereldklasse.
Bedankt Peter, weet je wat hij aan de 2.5 heeft veranderd om wat meer vermogen te krijgen?

#13 ·
Hoewel ik nog nooit een 2.5 heb gehad, heb ik vier auto's met drie liter gehad. Voor de twee kleppen? Het ultieme geluid is de 3.0l in combinatie met headers met een Stebro-uitlaat. Imho
Dit is een goed punt; veel hangt af van wat voor soort uitlaat je kunt gebruiken. Als je bijvoorbeeld katten moet gebruiken, dan ben je al achter op het geluid. Het gebruik van een niet-kat-systeem met een aantal van die aftermarket 3-in-1 headers en een mooie open resonator aan de achterkant kan geweldig klinken op een GTV6, net zo goed op een 3.0 als op een 2.5.

Je zegt dat je auto een US-markt is met kat nog steeds aanwezig. Maar moet je die in Nederland gebruiken? Toen ik een 3.0 in mijn '85 GTV6 in Australië plaatste, haalde ik de motor uit de VS, maar gebruikte ik de originele injectie, wat voor auto's van voor '86 in Australië geen kat en geen zuurstofsensor betekende. Ik gebruikte eigenlijk de 2.5 ECU, die ondanks protesten precies hetzelfde Bosch-onderdeel is als de vroege euro 3.0-auto's. Ik gebruikte een aantal lokaal gemaakte 3-in-1 headers met de fabrieksbuizen naar de achteras - maar zonder de flexibele delen - en een eenvoudige resonator aan de achterkant (die volgens mijn geheugen een generiek vrachtwagenonderdeel was). De opstelling werkte heel goed, het vermogen was precies hetzelfde als een fabriek 3.0 75, het klonk geweldig en was niet duur.

#18 ·
Hallo allemaal, ik dacht dat ik iedereen een update zou geven over 2.5 vs. 3.0.

Ik zal hier waarschijnlijk ook een apart bericht over plaatsen, waar ik iedereen op de hoogte zal houden van de bouw.

2.5 lekte steeds meer olie tijdens mijn Schotland NC 500 tour. Nadat ik terug was gegaan naar de garage waar ik mijn GTV6 had gekocht, werd vastgesteld dat er een lekkende krukasring was en dat vrijwel alle andere pakkingen vervangen moesten worden.

Ik twijfelde nog een beetje of ik alleen de pakkingen zou vervangen in de hoop dat de rest goed was, een revisie van de 2.5 zou doen, of door zou gaan met de 3.0. Zoals velen van jullie adviseerden mijn monteurs om voor de 3.0 liter te gaan, want als je het ooit zou doen, was het zo ongeveer nu. Ze hadden er een paar liggen, dus we konden een goede kandidaat vinden.

3.0 met verde zuigers van een 75 (of Milano in de VS). De koppen zijn van de monteur zelf van vroeger en hebben grotere luchtinlaatzuigers, wat naar verluidt goed is voor een betere luchtstroom en een paar pk's.

Ik heb de mogelijkheid om in mijn vrije tijd zelf in de garage te werken om de motorruimte schoon te maken en een paar secties te retoucheren die wat schuren en een beetje verf kunnen gebruiken om roest te voorkomen. Als iemand die dit leest erover nadenkt om de motor eruit te halen, probeer dan wat tijd en moeite te steken in de plaatsen die je niet kunt bereiken met de motor erin (foto 8&9). Deze plekken zijn bijzonder gevoelig voor het verzamelen van vuil en water, maar zijn erg moeilijk te bereiken terwijl de motor erin zit.

Ik zal mensen op de hoogte houden van dit project. Laat het me weten als er vragen zijn! Ik ben erg benieuwd hoe dit uitpakt. Bedankt voor alle feedback.

Attachments

#19 ·
Dus... Gisteren heb ik de 3.0 swap afgerond. Mijn god... Wat een verschil. Het is simpelweg een andere auto met een ander karakter. Ik kan hem nog niet helemaal openen, maar het verschil in koppel en zelfs geluid (verwijderde kat) is enorm. Erg blij dat ik de swap heb gedaan. Niet de ronde getande distributieriem optie, maar ik heb de Centerline Staybelt als distributieriemspanner geplaatst (vrij prijzig denk ik).... Ik kan niet wachten om hem open te gooien en te zien wat hij doet boven de 4k rpm. Als iemand de details van de build wil lezen, zal ik hier meer info en foto's plaatsen;

Attachments

#21 ·
Dus... Gisteren heb ik de 3.0 swap afgerond. Mijn god... Wat een verschil. Het is simpelweg een andere auto met een ander karakter. Ik kan hem nog niet helemaal openen, maar het verschil in koppel en zelfs geluid (verwijderde kat) is enorm. Erg blij dat ik de swap heb gedaan. Niet de ronde getande distributieriem optie, maar ik heb de Centerline Staybelt als distributieriemspanner geplaatst (vrij prijzig denk ik)....
Ik kan niet wachten om hem open te gooien en te zien wat hij doet boven de 4k rpm.

Als iemand de details van de build wil lezen, zal ik hier meer info en foto's plaatsen;

Ik ben benieuwd, wat heb je gebruikt voor de FI, het 2.5 GTV-6 systeem of die van de Milano, en heb je de ECU verwisseld?

#24 · (Edited)
Ik mis A van T ook. Lino en Carlo.
Lino vooraan, Carlo met de auto's achteraan, en altijd alsof je rondloopt in een prachtige exotische hot rod autoshop. Ferrari en Alfa's. Het was leuk om er gewoon te staan en de auto's te bewonderen.
Ja, zeker. Ik ben opgegroeid in Tacoma, Lino heeft me mijn eerste en tweede Alfa's verkocht. Ze werden goede vrienden en ik denk vaak aan hen als ik in mijn GTV6 stap, die twintig jaar in de kelder stond voordat ik hem verwierf en weer aan de praat kreeg. Carlo verkocht me de crate 3.0 die hij al meer dan 20 jaar had gehamsterd. Dat was de laatste keer dat ik hem (en Lino) zag in de herfst van 2019 voordat hij overleed aan COVID.

ps - Carlo was geen purist, hij modificeerde veel auto's, waaronder 3.0 swaps, maar hij hield meer van de 2.5 dan van de 3.0, hij dacht dat de 2.5 een optimale balans had. Mijn broer heeft zijn zwarte 2.5 Milano die Carlo voor zichzelf heeft gebouwd. Ik moet toegeven dat dat een geweldige motor is. Wie weet welke trucs hij heeft uitgehaald om hem zo ongelooflijk soepel en toeren te laten draaien. Voor elke motor is er een verschil tussen een op maat gemaakte motor van een expert op die specifieke motor en wat zelfs zeer bekwame thuis-monteurs kunnen doen.

#26 ·
Helaas neemt deze post een nare wending. Na 370 (geweldige) mijl, bij het starten van de auto en langzaam rijden voor de eerste 500 meter van mijn nachtelijke rit, sloeg de motor af. De auto start niet meer, hoewel het in de eerste versnelling zetten van de auto de auto een hik geeft en de auto laat bewegen (dit heb ik een keer gedaan). Na inspectie is de distributieriem nu extreem los... Iemand ideeën wat er aan de hand kan zijn? Ik hoop dat de motor niet kapot is :eek:😅

#31 ·
Helaas neemt deze post een wending ten slechte. Na 370 (geweldige) mijlen, bij het starten van de auto en langzaam rijden voor de eerste 500 meter van mijn nachtrit, sloeg de motor af. De auto start niet meer, hoewel het in de eerste versnelling zetten van de auto de auto een hik geeft en de auto laat bewegen (dit heb ik een keer gedaan). Na inspectie is de distributieriem nu extreem los...

Iemand ideeën wat er aan de hand kan zijn? Ik hoop dat de motor niet kapot is :eek:[emoji28]
Ik zou ook graag willen zien wat er met de Staybelt is gebeurd. Ik heb er een op mijn GTV6, meer dan 3000 mijlen en een paar jaar zonder problemen.

Verzonden vanaf mijn GM1917 met Tapatalk

#27 ·
Dit klinkt helaas niet goed als de distributieriem los genoeg zit om een tand of een paar tanden over te slaan. Heeft de monteur de motor gebouwd of heeft u hem in elkaar gezet? Als de monteur hem in elkaar heeft gezet, zou ik hem bellen en er niet aankomen. Als u hem in elkaar heeft gezet, kunt u hem dan met de hand draaien? Is de spanner losgeraakt? Als u de motor (zonder bougies) niet gemakkelijk kunt draaien en de riem los zit, 😞. Dan zou de volgende stap zijn om de koppen eraf te halen en te kijken hoeveel schade er is als kleppen met zuigers zijn gebotst. Succes.

#28 ·
Oké, dus niet goed is correct! Zuigers raakten de kleppen... Weet nog niet welke, maar mijn monteur zei dat het niet goed was. De oorzaak... Verdomde Centerline STAYBELT die intern brak. Het enige wat ik kan zeggen is: BLIJF WEG VAN STAYBELT!!! Als de productie zo onzeker is voor zo'n cruciaal item dat specifiek is ontwikkeld om te voorkomen dat de riem verspringt, dan heb je als fabrikant de plank misgeslagen. Zal hierover contact opnemen met Centerline. God, wat is het ironisch dat te voorzichtig zijn me recht in de... bijt.

#32 ·
De auto staat momenteel in de garage en krijgt nieuwe koppen, een spanner en een riem. Mijn monteur vertelde me dat de staybelt een constante belasting moet verdragen en daardoor de metalen bout in het midden moe wordt en kan afbreken. Ik begrijp het nog niet helemaal... Is het mogelijk dat dit verkeerd is geïnstalleerd? Ik zal foto's maken als ik de auto en de kapotte spanner ophaal.

#36 ·
De auto staat momenteel in de garage en krijgt nieuwe koppen, een spanner en een riem. Mijn monteur vertelde me dat de staybelt een constante belasting moet verwerken en dus de metalen bout in het midden moe wordt en kan afbreken. Ik begrijp het nog niet helemaal... Is het mogelijk dat dit verkeerd is geïnstalleerd? Ik zal foto's plaatsen als ik de auto en de kapotte spanner ophaal.
Kun je een foto plaatsen als je hem terugkrijgt. Hartelijk dank.

#39 ·
Dus ik heb eindelijk de auto terug en het is duidelijk wat er is gebeurd met Centerline's Staybelt. Het blijkt dat dit gewoon een montagefout is van Centerline. Mijn monteur legde het me als volgt uit:

Oké, hier is het dan.

Blijf weg van STAYBELT.

Het onderdeel bestaat in feite uit een grote as die het roterende mechanisme vasthoudt. Het roterende mechanisme bestaat uit twee messing bussen die elkaar niet zouden mogen raken, omdat dit de hoofdas zou laten draaien. Als ze elkaar WEL raken, draaien ze niet en komt de spanning van uw riem op de hoofdas, die dan afbreekt door metaalmoeheid (zie zwarte metaalresten). Wat er is gebeurd...

Als je dit onderdeel bij Centerline bestelt, krijg je het voorgemonteerd. Ik begrijp echt niet hoe hun kwaliteitscontrole dit heeft kunnen verknallen.

Voor iedereen die erover nadenkt om een STAYBELT voor je GTV6 te kopen, BLIJF ER VERDOMME WEG VAN!!

Ik kom met een update nadat ik een reactie van Centerline heb gekregen.

Attachments

#40 ·
GEEN COMMENTAAR over de kwaliteitscontrole-afdeling van CENTERLINE? WAAROM GEBRUIKT NIET IEDEREEN DE FABRIEKSVERVANGINGSEENHEID? Ik heb er drie van gehad op mijn GTV-6, de Milano van mijn vrouw en op onze 164L en ik heb NOOIT een minuut problemen gehad met een van hen. Ze lossen de olielekkages op en werken met de temperatuurveranderingen. En mijn vrouw kan getuigen dat ik bereid ben mijn GTV-6 van de toerenbegrenzer te laten stuiteren als ik haast heb. Waarom wil iedereen het wiel opnieuw uitvinden?

#44 ·
Als je overstapt van 2,5 naar 3,0 liter, is het dan ook nodig om de ECU en de luchtmassameter van de 3,0 liter motor te vervangen?
Ouch... Deze thread heeft een kleine update nodig. Correctie grote update! Heb de auto begin april uit de winterstalling gehaald. Heb er rustig mee gereden, laten we zeggen 40 minuten. Niet boven de 4k RPM, eerste bocht bewust boven de 4k laten draaien, laten we zeggen tot 5. en de motor ontplofte volledig. Vastgelopen als iets anders. Teruggebracht naar mijn garage. De man die hem bouwde is ontslagen om onverklaarbare redenen. Ik heb geluk dat ik de deal had dat als er iets gebeurde de eerste 1500k ik geen kosten zou hebben maar man wat een tegenvaller!

Er is een man ergens in de 70 die altijd kleine boodschappen doet rond de garage en de algemene goede koffie hang en lach is. Toen ik aan deze reis begon en twijfelde over de 2.5 vs 3... zei hij tegen mij tegen iedereen in de garage. JE MOET EEN AUTO ORIGINEEL HOUDEN. Hoe zijn woorden tot op de dag van vandaag blijven hangen. Het eerste wat ik hem zei toen hij daadwerkelijk meeging om de auto op te halen. God... Ik had naar je moeten luisteren haha.

Het was een leuke reis. Ik bedoel... 3 liter, klinkt meer dan 2,5... hoewel ik er echt van genoten heb om uit elke verdomde bocht te accelereren met de 3, ik denk niet dat ik ooit meer plezier heb gehad, echt. Uiteindelijk heeft deze swap me veel tijd gekost (ik heb geholpen met schoonmaken en zo en zo en zo.).

Mijn eerste plan was altijd... koppakkingen, wat een behoorlijke klus is op een GTV6, maar als je in dit scenario zit en iemand zegt dat je net zo goed een 3 liter in kunt zetten voor "een beetje" (1500€) meer geld, doe het dan niet.

3 liter, ja meer koppel maar wie geeft er om... de 2.5 klinkt ongelooflijk en als je sneller wilt zijn dan een GTV6, waarom dan niet een VW caddy kopen.

#49 ·
Hallo Redmist,

Er is zeker een update. Het is onduidelijk waarom de motor het begaf, maar hij was volledig vernield. Ik weet de reden niet, maar hier zijn een paar dingen die mijn specifieke situatie in een notendop samenvatten:

-De eerste 3L-build is gedaan met een kop die grotere kleppen had.
-Blokbodem was van een 164 met QV-zuigers, geloof ik.
-Lichter vliegwiel en een pasplaat gemaakt omdat de krukas een iets kortere maat heeft op de krukas als je een 164-blok gebruikt.
-Gebruikt Centerline's speciale mechanische sleutel, die helaas faalde en de koppen in de soep draaide. Joe van Centerline onderzoekt nog steeds met zijn fabrikant wat de oorzaak was.

-Tweede build is gedaan met 3L normale 75 koppen.
-Mislukt na 40 minuten rijden na 4 maanden opslag.

Op dit moment krijgt de 2.5 nieuwe pakkingen en gaat dit weekend erin. Ook het lichtere vliegwiel weggehaald.
Op dit moment is het mijn bedoeling om deze auto zo origineel mogelijk te houden.

Hoewel de man die de motor heeft gebouwd veel ervaring heeft met deze motoren, denk ik dat er heel weinig ruimte is voor fouten. Misschien zijn de oliekanalen op de krukas niet genoeg schoongemaakt? Misschien klopten sommige koppel specificaties niet? Misschien toen het inlaatspruitstuk en de spruitstukken na het zandstralen niet zorgvuldig genoeg werden schoongemaakt? Wie zal het zeggen...

Ik denk gewoon dat als een motor wordt gebouwd, er heel weinig ruimte is voor fouten en dat je in een nachtmerrie terechtkomt als de kleinste fout wordt gemaakt.

Mischien zou het letterlijk werken om een goed werkende 3 liter uit een 75 te vissen en er direct in te plaatsen, maar waarom al die moeite doen? Ik denk ook dat de fun factor van een 3 liter volledig overschat wordt. Je kunt net zo snel gas geven met een 2.5 als je weet hoe je hem in een bocht moet gooien en van de remmen afblijft :p